Kampanj når unga via Tiktok. Med hjälp av vattensparkampanj vill Bostadsbolaget inspirera och motivera sina hyresgäster till en hållbar vattenanvändning. Fem veckor in i kampanjen Waterhack har vattenanvändning minskat med 6,6 procent jämfört med samma period förra året.
– Det är otroligt positiva siffror som innebär att vi sparat in 16 500 kubikmeter vatten. Det motsvarar ungefär en två minuter kortare dusch per dag i varje lägenhet. Det är också en ekonomisk besparing på cirka 440 000 kronor som i stället kan satsas på att utveckla våra fastigheter och utemiljö, säger Oskar Scheiene, energi- och miljöchef på Bostadsbolaget, en av Göteborgs Stads bostadsföretag.
Vill nå yngre målgrupper
Kampanjen Waterhack lanserades i slutet av december och pågår till och med den 31 mars. Närmare 25 000 hushåll har fått ett utskick i brevlådan med information och tips för en minskad vattenanvändning.
Hyresgästerna uppmanas även att dela sina Waterhacks, det vill säga smarta vattenspartips. Syftet är att öka hyresgästernas medvetenhet kring hållbar vattenanvändning och målet är att spara fem procent vatten under kampanjperioden.
För första gången testar Bostadsbolaget också att samarbeta med kreatörer på TikTok för att nå en ny och yngre målgrupp.
– Vi behövde testa nya grepp för att nå en bredare målgrupp och fler unga människor. De har ofta en grundförståelse för hållbarhet och kan påverka familj och vänner och vi vet att de finns på TikTok. Redan nu kan vi se att inläggen har fått bra spridning och skapat engagemang, säger Oskar Scheiene.