När racingbilarna drar iväg på Frihamnspiren på fredag och lördag är det inte bara Sveriges första stadslopp i modern tid som startar, utan också den första miljödiplomerade racingtävlingen i landet.

– 59 procent av tävlingsbilarna använder etanol som bränsle, de övriga alkylatbensin, vilket inte är ett helt miljöanpassat bränsle men i alla fall ett steg i rätt riktning. Det roliga är att de etanoldrivna bilarna har vunnit flera lopp hittills, vilket har fått många att inse att man kan vara både motorfantast och miljöanpassad samtidigt, säger Jakob Lagercrantz, ansvarig för miljöutvecklingen både inom den övergripande organisationen STCC och det lokala arrangemanget Göteborg City Race. 
Miljöpolicy omsatt i praktik
 
Men att tävlingsbilarna drivs av miljöanpassade bränslen är inte huvudorsaken till att Göteborg City Race har blivit miljödiplomerade av Göteborgs miljöförvaltning.
 
– Det är höga krav på ett gediget miljöarbete i hela organisationen för att man ska bli miljödiplomerad, så det räcker inte att bara själva arrangemanget sköts okej. Vi har gjort miljörevisioner både på STCC:s kontor i Stockholm och hos arrangörerna här i Göteborg, säger Peer-Erik Carlsson på miljöförvaltningen.
 
Miljödiplomering innebär i princip en förenklad ISO-certifiering, vilket till exempel förra årets musikfestival Way out West i Slottsskogen och tidigare års Göteborgskalas också har tilldelats.
 
Transport av publik tung belastning
 
– Miljödiplomeringen intygar att det finns rutiner i arrangörernas miljöledningssystem som säkrar en konkret, praktisk miljöanpassning av evenemanget när det gäller till exempel avfallssortering, användning av miljömärkta kemikalier, ekologiska livsmedel, miljöcertifierade hotell och kollektivtransporter, säger Peer-Erik Carlsson.
 
Just transporterna av besökarna till och från arrangemangen är den faktor som oftast innebär den allvarligaste belastningen för miljön.
 
– Därför betalar Göteborg City Race 300.000 kronor för att publikens entrébiljetter även ska gälla som färdbevis på all kollektivtrafik inom Västra Götalandsregionen, säger Jakob Lagercrantz.
 
Ändå 41 ton CO2-utsläpp
 
Dessutom betalar arrangörerna en avgift som klimatkompensation för de koldioxid-utsläpp som trots allt sker i samband med tävlingarna.
 
– Vi betalar 300 kronor per utsläppt ton koldioxid, och räknar med att racingbilarna släpper ut fyra ton, alla ekipage, typ trailers och lastbilar, som stallen använder sig av tolv ton och besökarna 25 ton, säger Jakob Lagercrantz.
 
Tävlingarna pågår på Frihamnspiren mellan klockan 9.00 på fredag och 16.00 på lördag.