800 chokladkakor. Så många kalorier förbrände Lundbys tio hälsotrampare under de sju månader som projektet varade. Sammanlagt har de minskat 22,5 kilo i vikt. "Det har varit helt fantastiskt och jag mår jättebra!", säger Annette Delin.

För ett år sedan startade deras nya liv. Tio ”vanebilister” från Lundby stadsdelsförvaltning utrustades med ny cykel, färddator, cykelhjälm, regnställ och busskort. Motprestationen handlade om att låta bilen stå under sju månader samt genomgå hälsokontroller, intervjuer och skriva resedagbok.

”Inte lika sugen på sötsaker”

– Vi fick 25 ansökningar och valde ut sex kvinnor och fyra män, säger Marie Löwkrantz på Lundby Mobility Centre, som initierat Hälsotramparna.

5FC2.jpgAlla deltagare upplevde att de fick bättre kondition och kände sig piggare allt eftersom. Den ökade fettförbränningen blev en extra bonus. Sammanlagt trampade de bort 442.000 kilokalorier, vilket motsvarar 800 chokladkakor, och tappade totalt 22,5 kilo i vikt.

– Jag lade om mina matvanor av bara farten och kände mig inte lika sugen på sötsaker längre. Det bästa är ändå att jag mår så mycket bättre nu. Hälsotramparna har varit en fin möjlighet att komma igång och ägna lite tid åt sig själv, säger Annette Delin, som är samordnare på psykosociala resursteamet.

Kvinnorna fick bäst resultat

Deltagarna hade väldigt olika utgångslägen och ambitioner i början. Marie Löwkrantz berättar att männen var mer tävlingsinriktade, medan de kvinnliga deltagarna mest uppskattade den uppmuntran och gemenskap som fanns i gruppen.

– Det var också kvinnorna som uppvisade bäst resultat. Tre personer hoppade delvis av projektet av olika anledningar, och de var alla män, säger hon.

Per-Anders Carlsson på Ungdomsteamet tycker att idén och projektet var jättebra. Att han inte lyckades hela vägen fram beror främst på att han blev pappa under projekttiden.

– Under slutet av min frus graviditet ville jag ta bilen för att kunna komma fort hem. Sedan hade sonen kolik de första månaderna och jag var alldeles för trött för att cykla, säger Per-Anders.

5168_2.jpgMen så fort våren och värmen kommer är målet att börja cykla igen, även om projektet är över.

Arbetsgivaren viktig

– Jag ser positivt på alla insatser som kan minska bilismen. Något måste ju göras för att förbättra miljön och trafiksituationen, att bara bygga ut infrastrukturen fungerar inte, säger han.

Utvärderingen visar att Hälsotramparna också hade positiva effekter på miljö och ekonomi. Utsläppen av främst koldioxid minskade med 3.800 kilo och totalt sparade deltagarna 37.000 kronor på att låta bilarna stå.

– De slutsatser som vi kan dra är att vädret och den mörkare årstiden var det största hotet mot cyklingen. För att lyckas behöver man motivation och en klapp på axeln, men arbetsgivarens roll har också varit betydelsefull i det här projektet, säger Marie Löwkrantz.