Klimatsmart mat, musik och kläder. Det handlar tidningen Klimatinspiration om som i veckan skickas ut till alla högstadie- och gymnasieskolor. Miljöförvaltningen hoppas att den ska få ungdomar att diskutera livsstil – och fundera över vad de själva kan bidra med för att bromsa klimatförändringen. Många tips om hur man kan göra klimatsmarta val vänder sig till vuxna.

Men tidningen Klimatinspiration, som ges ut av miljöförvaltningen och Göteborgspriset för hållbar utveckling, riktar sig direkt till unga människor genom att fokusera på deras livsstil.

Storkonsumenter av kläder

– Det är ingen idé att uppmana ungdomar att åka kollektivt – för det gör de redan. Istället tar vi upp vilka klimatsmarta val som de kan bidra med, säger Vivianne Rosqvist, kommunikationschef på miljöförvaltningen.

Ungdomar är storkonsumenter av kläder, en produkt som påverkar miljön negativt både genom kemikalieanvändningen när de produceras och utsläppen när de transporteras.

– Antalet kilo kläder per person har ökat dramatiskt per person sedan 1990-talet. Ett klimatsmartare sätt att konsumera är att handla ekokläder eller secondhand, och att byta kläder med varandra, säger Vivianne Rosqvist.

Diskussionsunderlag

Andra klimatsmarta val för ungdomar är att konsumera upplevelser istället för prylar och äta mindre kött.

Miljöförvaltningen hoppas att tidningen ska fungera som ett lättillgängligt läromedel och diskussionsunderlag i skolorna. Varje skola får klassuppsättningar av tidningen och lärare informeras via mail.

– Vi marknadsför den också genom att lägga ut den på webben, bland annat på ungdomssajterna Gecko och Djungeltrumman, säger Vivianne Rosqvist.