Nu har miljötänkandet nått den kemikalietäta frisörbranschen. Salong Klipplust är först i Göteborg med att miljödiplomera sin verksamhet och miljöförvaltningen hoppas att fler frisörer följer efter

– Vår bransch är jättedålig på att tänka miljömässigt. Därför är det roligt att vara ledande och inspirera andra. Ju fler vi är desto mer kan vi påverka våra leverantörer, säger Linda Olofsson som äger Klipplust tillsammans med Ingela Dahl.

Fick hjälp av konsult

Att alla på salongen engagerade sig i arbetet var en förutsättning för att lyckas, menar Linda Olofsson. Hon beskriver miljöanpassningen som en lärorik och rolig process – men också byråkratiskt krånglig.

Miljöförvaltningens utbildningar gav inspiration medan den tjocka pärmen med handledning, checklista och obligatoriska dokument gjorde dem beklämda.

– Vi är praktiska människor och inte vana vid så omfattande pappersarbete, säger Linda Olofsson.

Med hjälp av en konsult fick de så småningom till både en miljöpolicy, miljöplan och nya rutiner för inköp. Samtliga punkter i checklistan prickades av, vilket också innebar att de började källsortera sitt avfall, såg över sin energianvändning och bytte skrivare.

”Många miljöfarliga kemikalier sköljs ner”

– Målet är att alla våra val av produkter ska vara ekologiska eller svanmärkta.

7BC0.jpg
Den stora utmaningen för frisörer är den stora användningen av kemikalier.

– Den frågan har vi inte löst ännu. Många miljöfarliga kemikalier sköljs ner i avloppet vid schamponeringen. Vi har försökt hitta något filter som kan fånga upp partiklarna, kanske något liknande som tandläkare har i sin munskölj, säger Linda Olofsson.

Hon efterfrågar också ett kärl för överbliven, färdigblandad färg. Idag sköljs även den ut i avloppet.

Vill gärna sprida sina erfarenheter

– Vi är lite obekväma och trycker på för att branschen ska utveckla miljöanpassade lösningar. Våra leverantörer är bra på att följa nya lagkrav, men det är svårare att få dem att göra det lilla extra, säger Linda Olofsson.

Fler frisörer måste också följa efter och satsa på miljödiplomering. Linda Olofsson och Ingela Dahl sprider gärna sina erfarenheter till kollegor, nu senast på Frisörföretagarnas årsmöte i mars.

– Vi försöker också påverka Miljöförvaltningen att ta fram en paketlösning för frisörer. Många har enskilda firmor och för dem är det en dyr process, säger Linda Olofsson.

Lägsta pris för en miljödiplomering är mellan 8.000 och 10.000 kronor – förutom kostnaderna för den praktiska miljöanpassningen av verksamheten. Peer-Erik carlsson på miljöförvaltningen ställer sig positiv till en paketlösning riktad till frisörer.

Miljöansvar ett konkurrensmedel

– Vi undersöker just nu intresset via deras branschorganisation. Om gensvaret blir stort så testar vi gärna en sådan lösning, säger han.

Linda Olofsson tror att det är en tidsfråga innan frisörbranschen börjar ta miljöfrågorna på allvar. Att ta ansvar för miljön är inte bara nödvändigt utan också ett konkurrensmedel.

– Från början gjorde vi det här för att det kändes bra i hjärtat. Men nu har vi märkt att kunderna också tycker det här är jättebra, säger Linda Olofsson.

Fotnot:
Förra året miljödiplomerades 353 företag i Göteborg. Motsvarande siffror för 2007 och 2006 är 345 respektive 264.