Tre körningar till Shanghai tur och retur, koldioxidutsläpp på 250 ton och nån miljon kronor. Så mycket sparar Renova på ett år tack vare den nya omlastningsstationen i Tagene. Istället för 40-50 turer med vanlig sopbil lastas nu Hisingsbornas avfall om till containerbilar som bara behöver köra tre vändor till Sävenäs.

– Vi har jobbat med detta i två och ett halvt år. Nu är den i full gång och det är jätteroligt, säger Hans Zackrisson, avfallsbolaget Renovas verksamhetschef för insamling och logistik.

Färre sopbilar i Tingstadstunneln

Han berättar att man började skissa på en omlastningsstation på Hisingen 2007, mot bakgrund av att öns befolkning växer och att köerna i Tingstadstunneln blev allt mer besvärande.

Tidigare körde alla sopbilar på Hisingen direkt till avfallskraftvärmeverket i Sävenäs med sina laster. Det brukade bli 40–50 bilar om dagen, som alltså skulle passera Tingstadstunneln.

Den nya omlastningsstationen, som invigs på onsdagen, ligger inne på Tagene-deponins område. Den kan ta emot cirka 100 ton avfall per dag och sedan den togs i bruk under sommaren, lämnar de mindre bilarna sina laster på Tagene.

Där lastas avfallet om till större containerbilar, som sedan – under lågtrafik – kör avfallet till Sävenäs där det förbränns och blir till fjärrvärme eller el.

Högsbo har också en omlastningsstation

Nyordningen har lett till att de 40-50 dagliga transporterna har ersatts av tre (3!) containerbilar. Och en miljövinst i form av 85.000 färre körda kilometer på ett år. Totalt minskar körtiden med 50 timmar i veckan.

Investeringskostnaden för den nya stationen ligger på tolv miljoner kronor och kan innebära så stora ekonomiska besparingar som en till två miljoner kronor per år.

– Även vår omlastningsstation i Högsbo, som har några år på nacken, innebär ungefär lika stora besparingar för miljön, säger Hans Zackrisson.

Renova har också mindre och äldre omlastningsstationer i Kungsbacka, Kungälv, Stenungsund, Mölndal och Lerum.