Renova satsar på att minska buller och avgaser vid sophämtning. Med hjälp av bidraget på 11,7 miljoner kronor ur EU:s miljöfond LIFE ska Renova under tre år testa, utveckla och utvärdera elhybridsopbilar i centrala Göteborg och på Hisingen.
– Vi har just avslutat upphandlingen av 14 nya elhybridsopbilar, tio Volvobilar och fyra Mercedes. Volvobilarna kan tas i bruk redan i slutet av året, och Mercedesbilarna efter årsskiftet, säger Lia Detterfelt, projektledare på Renova.
Projektet, som har en budget på 40-50 miljoner kronor, drivs i samarbete med Kretsloppskontoret i Göteborgs stad. EU-bidraget täcker ungefär en tredjedel av kostnaden för de 14 nya sopbilarna.
Körs på gas och lastas med el
– Elhybridsopbilen körs med naturgas. En sopbil står stilla närmare 70 procent av sin arbetsdag. Så när sopbilen står still stannar motorn automatiskt efter 30 sekunder och det blir alldeles tyst. Med hjälp av en elmotor lastas och komprimeras sedan soporna. Elmotorns batterier laddas antingen under körning eller genom laddning på natten, säger Lia Detterfelt.
Totalt får svenska projekt 80 miljoner från EU:s miljöfond LIFE som ska genomföra och utveckla EUs miljöpolitik genom medfinansiering av miljöprojekt.
I Sverige är Naturvårdsverket ansvarig myndighet i samråd med NUTEK.