Få rätt perspektiv. I ömsom regn, sol och hård vind träffades hyresgäster och Familjebostäder sista lördagen i april för dialoger i nyrenoverade miljöhus. Dialogen är en del av ett större projekt där syftet både är att göra det lätt för hyresgäster att sortera rätt och att göra miljöhusen till en trevligare plats att besöka.
Under våren har två miljöhus i Tynnered renoverats upp till en bra grundnivå. Miljöhusen har fått ett ansiktslyft med tapetvägg med skogstema, förbättringsmålning och en fågelholk som spelar fågelkvitter.
– Vi ville veta vad hyresgästerna tyckte, om vi var på rätt väg eller om de saknade något. Att hyresgäster är med och påverkar är superviktigt för oss. Vi måste få med perspektivet från de som ska använda våra gemensamma utrymmen säger kommunikatör Anna Hultsbo som drivit projektet.
– Dialoger med hyresgästerna ser olika ut beroende på vilken insats som ska göras. Det leder till att vi tidigt i processen kan justera riktning och vi få ett bättre resultat.
Ska vara lätt att sortera rätt
Arbetet startade redan i höstas när kartor togs fram som visar var varje hyresgäst kan sortera och slänga sitt avfall. Färgstarka och tydliga informationsskyltar till miljöhusen kompletterades med egna sorteringssäckar för att underlätta sorteringen. Miljöinformatörer från Kretslopp och Vatten har också knackat på alla dörrar för att informera om hur man sorterar på bästa sätt.
Det finns fler planer för att göra det lätt att sortera rätt i miljöhusen. Inom kort ska nyinflyttade hyresgäster introduceras genom personlig visning i miljöhusen och tvättstugorna. Det personliga mötet är oslagbart och kommer förhoppningsvis även kunna erbjudas redan befintliga hyresgäster framöver.