"Tänk efter före" är en gammal klok devis som blir hyperaktuell den kommande veckan. Om alla göteborgare tänkte efter innan de slängde skräp på gatan skulle nämligen 72 miljoner skattekronor kunna läggas på roligare saker än städning. Ett faktum som den lilafärgade kampanjen TÄNK vill upplysa om.

Den observante stadsflanören har säkert redan hunnit lägga märke till några av de lila markeringar tvärs över trottoarerna som leder blicken till en lika lila-lysande papperskorg vid vägkanten.

– Vi har satt ut fem stycken hittills, bland annat en på Västra Hamngatan, men det kommer att vara många fler när kampanjen drar igång vecka 20, lovar Ingvar Brattefjäll, projektledare på Trygg, vacker stad.

Oanade mängder och kostnader

Det är andra året som park- och naturförvaltningen genomför TÄNK-kampanjen, som alltså syftar till att hålla staden fri från skräp.

– Folk blir förvånade när de ser vilka mängder som vi städar upp dagligen och när de hör att det kostar skattebetalarna 72 miljoner kronor varje år, säger Ingvar Brattefjäll.

Besparingarna efter förra årets kampanj innebar bland annat att det frigjordes medel för att bygga en handikappanpassad lekplats i Bräcke och sätta upp tio nya papperskorgar längs Odinsgatan, på förslag av en av de boende där.

Brist på papperskorgar

Just tillgången till papperskorgar är en avgörande faktor i sammanhanget, enligt Ingvar Brattefjäll.

– Om vi uppmanar folk att slänga sitt skräp i papperskorgen så måste det naturligtvis finnas papperskorgar tillgängliga också, vilket det tyvärr inte alltid finns. I Göteborg är fastighetsägarna ansvariga för renhållningen på trottoarerna och det finns en del som gärna kunde sätta upp fler korgar, säger Ingvar Brattefjäll.

Årets TÄNK-kampanj pågår som intensivast under vecka 20, men redan veckan innan har den bedrivits hårt ”internt” för de kommunanställda.

Sopar framför egen dörr

– Vi vill ju nå göteborgarna i allmänhet med den här kampanjen, ungefär som Håll Sverige rent gjorde en gång i tiden, men eftersom vi faktiskt är 45.000 anställda inom kommunen så når vi ju många bara genom att också köra en intern informationskampanj på alla våra stadsdelskontor, säger Ingvar Brattefjäll.