Släpper bara ut vatten. Helt tyst rullar nu Sveriges första vätgasdrivna sopbil i Göteborg. Den släpper bara ut vatten och drivs, lastas och komprimerar sopor med el som produceras i vätgasdrivna bränsleceller. Värmen som bildas används till att värma hytten. 

– Arbetet har fördröjts en del under 2020 på grund av Covid-19-situtationen. Därför är vi väldigt glada att vi nu kan ta bilen i drift, säger Hans Zackrisson, chef för fordonsutveckling på Renova.

Sedan 2015 Renovas 250 tunga fordon på fossilfritt bränsle och 2019 började en helt eldriven sopbil köra i centrala Göteborg.

Stora miljömässiga fördelar

– Med vätgasbilen tar vi och våra kunder ytterligare ett steg för en hållbar återvinnings- och avfallshantering. Vätgasbilen ger stora miljömässiga fördelar för alla som bor och verkar i staden, för stadsmiljön och för vår personal, säger Renovas vd Anders Åström.

En vätgasbil behöver mycket mindre batterikapacitet till skillnad från andra tunga fordon med eldrift vilket ger den elbilens fördelar samtidigt som den har samma lastkapacitet som en konventionell dieselbil.

Det är Renova, Powercell Sweden AB, Scania Sverige och Joab som gemensamt utvecklat den elektrifierade lastbilen sedan hösten 2019 med bidrag från Energimyndigheten. Kungliga tekniska högskolan, KTH, medverkar i projektet med att samla in, processa och analysera data och jämföra den med andra alternativa drivlinor och fordonsbränslen.