Många tog nya elbussen till Race Village. Sedan 15 juni kör elbussar mellan Johanneberg och Lindholmen. Tack vare att de är tysta och inte släpper ut avgaser kan de stanna inne i byggnader. Peter Alehammar är en av många som valt linje 55 till Volvo Ocean Race i Frihamnen: "Det är fräckt när bussen stannar inomhus. Då skulle den ju kunna köra genom köpcentra och annat också."

Den nya busslinjen är del av forsknings- och utvecklingsprojektet Electricity. Syftet är att testa och utvärdera hur eldrivna bussar fungerar i stadsmiljö.

3AAC_2.jpg
Trafiken startade den 15 juni, med trafik var tionde minut mellan klockan sex på morgonen och sex på kvällen på vardagar.

Under Volvo Ocean Race 21 juni till 28 juni körs linjen även på kvällar och under helgen. Istället för den vanliga hållplatsen vid Frihamnen kör den då in i entrébyggnaden till evenemangsområdet, där Stadsbiblioteket byggt upp en ett tillfälligt bibliotek.

Tror på el som framtidens drivmedel
Peter Alehammar är en av passagerarna på den fullsatta bussen. Har ska ta långlunch från jobbet på Chalmers för att se målgången av Volvo Ocean Race.

Peter Alehammar är övertygad om att bussar och bilar drivna med el är framtiden.

2110.jpg
– Vi har inget annat val, vi kan inte fortsätta köra på fossila bränslen, det funkar inte.

Förutom klimataspekten ser han andra fördelar med att bussarna inte släpper ut avgaser.

– Då kan de ju köra inomhus, genom köpcenter till exempel.

Natalia Bäcklund är också på väg till Volvo Ocean Race tillsammans med en väninna och deras barn. Hon är själv inte så seglingsintresserad, men har hört att det ska finnas en hoppborg och andra barnaktiviteter.

– Nu när det är sommarlov får man passa på att utnyttja det som finns i stan.

Hoppas på stadsdel med plats för alla
Senaste gången Natalia Bäcklund var i Frihamnen var på en rockfestival för några år sedan. Hon har hört talas om den framväxande jubileumsparken, med bastu och badmöjligheter, och att det ska byggas bostäder.

– Men det blir nog inte för allmänheten. Det känns som att det bara byggs för dem som har mycket pengar, med tanke på hur det har blivit på Norra Älvstranden och i andra nya områden. Jag skulle vilja att det blir blandat, och att alla får chans att bo i Frihamnen. Annars blir det så uppdelat, där de som inte tjänar så mycket pengar bor i utkanterna av staden.

Linje 55 går mellan Chalmers och Lindholmen via Avenyn, Brunnsparken och Götaälvbron. Av de totalt tio bussarna på linjen är tre helt eldrivna, medan sju är hybrider som även kan drivas med HVO, en förnybar ersättning för diesel.

Bussarnas batterier laddas vid två laddstationer – en vid Sven Hultins plats, Chalmers, och en vid inomhushållplatsen vid Teknikgatan, Lindholmen. Uppladdningen tar sex minuter.

458.jpg