Allvarligt för turistnäringen. Det har varit betydligt färre turister i Göteborg i sommar på grund av covid-19-pandemin. Många stora evenemang har ställts in, Liseberg har inte kunnat öppna och många hotellrum står tomma. “Det är svårt att ge en generell bild, men överlag är det klart att det varit det tuffaste året någonsin”, säger Stefan Gadd, presschef på Göteborg & Co.

Stefan Gadd, presschef på Göteborg & Co.

Covid-19-pandemin har slagit hårt mot turistnäringen och Göteborg är inget undantag.

– Den här krisen har drabbat storstäderna värre än de lite mindre städerna, ser det ut som. Göteborg och Malmö har gått bättre än Stockholm och Köpenhamn, säger Stefan Gadd.

Han är ganska säker på att det beror på att huvudstäderna har en större del internationella besökare och att fler kommer med flyg och eller stora färjor. De besökarna har i stort sett inte kommit alls i år.

– Göteborg och Malmö har fler svenska besökare i vanliga fall, då blir bortfallet inte lika stort.

Tappet av norska turister den största förändringen

 De flesta turisterna som kommit till Göteborg i sommar har varit svenskar.  Det har varit få utländska gäster, från exempelvis Danmark och Tyskland, men i stort sett inga norska turister.

– Det är den största förändringen, för norrmän är den största andelen utländska turister i vanliga fall.

Fredagen den 13 mars är ett ödesdatum för turistnäringen i Göteborg. Det var då restriktionen på 50 personer kom, det gjorde att stora evenemang ställdes in och att Liseberg inte kunde öppna.

– Det är de stora evenemangen och Liseberg som drar mycket folk. Turister som var här i sommar kom hit för något annat; för att uppleva Göteborg, gå på stan, fika, besöka museum, Universeum, åka Paddan, åka till skärgården.

Kampanjer i närområdet

 För Göteborg & Co blev de nya förutsättningarna en stor omställning. Normalt pågår kampanjer utomlands för att locka utländska turister.

– Det fanns ingen anledning att göra det i våras, i stället vände vi oss till närområdet, Göteborg med 10 till 20 mils radie, och andra svenskar. Vi fick hitta andra reseanledningar än Liseberg. Kampanjen “För ditt Göteborg” är ett exempel på det.

På Besöksnäringskollen (se länk nedan) går det att följa utvecklingen för besöksnäringen för Göteborgsregionen. När det gäller hotellnätter har det gått bättre under sommaren sedan det stora fallet i april.

– Det skedde en viss återhämtning under juni och framför allt juli, men juli låg på mindre än hälften i beläggning jämfört med juli förra året. Även om det var bättre så var det inte bra, säger Stefan Gadd som bland annat kopplar återhämtningen till att restriktioner för resor släppte för svenskar.

Klart tuffaste året

 Förra året omsatte turismen 37,5 miljarder kronor i Göteborg. I år blir omsättningen mycket lägre. Från pandemins utbrott fram till nu har den minskat med 13 miljarder.

– Det är jätteallvarligt, men krisen har slagit olika så det är svårt att ge en generell bild. Vissa hotell tappar mer och andra mindre, samma gäller för restauranger och krogar.  Men överlag är det klart att det varit det tuffaste året någonsin, inte bara i Göteborg utan i hela världen.

Hur ser ni på framtiden?

 – Vi vet inte vad som händer i höst och vinter. Liseberg och Svenska mässan har fortfarande inte fått besked om när de kan öppna. Det skapar en stor osäkerhet för hela turismindustrin i Göteborg. Det gör också att hotellen har mycket färre bokningar än vad de skulle haft i september och oktober.