Brewhouse har öppnat digital företagsinkubator. Brewhouse Kulturfabrik i Gårda har lanserat en digital företagsinkubator för kreatörer, konstnärer och artister som vill starta eget.

– Det är ett bra tillfälle om man burit på en dröm länge att testa den kostnadsfritt och med stöd av oss. Vi tror att behovet är större än tidigare, säger Pia Dybeck, tillförordnad verksamhetschef.

Brewhouse Kulturfabrik har funnits sedan 2004 och haft inkubatorverksamhet i många år för kulturella och kreativa näringar, det vill säga kreatörer, konstnärer och artister som vill starta eget.

– Vi upptäckte för några år sedan att upplägget inte var så bra för dem, de kanske är ute och spelar eller arbetar med olika sorters uppdrag. Då fungerar det inte att vara styrd av ett schema och en plats. Vi behövde jobba på ett annat sätt, då var digitalisering en väg, säger Pia Dybeck.

Pia Dybeck, tillförordnad verksamhetschef på Brewhouse.

Vill nå ut
Det resulterade i en digital inkubator som lanserades i februari och kort därpå kom covid-19-krisen.

– Det är många kreatörer i dag som sitter utan uppdrag, allt dog över en natt. Därför tycker vi att det är viktigt att nå ut till många med att det är god tid att se över sin affärsidé eller kanske rentav testa en annan som man gått och värkt på ett tag, men inte haft tid att genomföra.

Större upptagningsområde
De som antas till den digitala företagsinkubatorn är inte styrda av något schema och inte heller bundna till Brewhouse som plats. Det kostar inget att vara med.

– Vi får ett större upptagningsområde, man kan sitta var som helst i världen, och vi kan stötta fler kreatörer när vi är digitala. Några har redan börjat och vi har kapacitet att ta emot fler. Vi tror att behovet är särskilt stort i dessa tider och att det kan vara en katalysator för nya innovativa idéer.

Två steg
Inkubatorn består av två steg. I det första får kreatören ett inlogg till ett digitalt system, en personlig affärsrådgivare och kan vara med som längst i tre månader. Deltagarna får hela tiden feedback och kan välja om de vill komma till Brewhouse och arbeta eller delta i gruppcoachning.

– Har man en bra idé så kan man bli antagen till inkubatorprogrammet och då kan man få fortsatt stöd i upp till två år.

När deltagarna gått igenom det första steget har de en färdig affärsplan att presentera för investerare.

– Ett värdefullt underlag. Och så får man enormt bra kontakter och nätverk i branschen man är verksam i, säger Pia Dybeck.