Danmark en tuff konkurrent. 34 anlöp med totalt 60 000 passagerare väntas till Göteborg i år. Trenden bröts redan i fjol då 50 fartyg anlöpte Göteborgs Hamn, jämfört med 73 rekordåret 2014. Tappet beror bland annat på hårdnande konkurrens från danska hamnar.

Den främsta orsaken till det minskade antalet kryssningsanlöp är dock att Göteborg är en kompletterande hamn i kryssningsrederiernas utbud. Rederierna bokar in huvudstäderna först, därefter de kompletterande destinationerna.

– Nu har de testat Göteborg i ett antal år och varit nöjda, men vill variera sitt utbud och har delvis valt andra hamnar den här säsongen, säger Jill Söderwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn.

Hård dansk konkurrens
Göteborgs Hamn och Göteborg & Co har de senaste åren med gemensamma krafter lyckats sätta Göteborg på kartan för flera av världens största kryssningsrederier. Men nu har konkurrensen hårdnat, danska hamnar storsatsar på marknadsföring och investerar i nya kryssningskajer, bland annat i Skagen.

– Danmark har dessutom en kostnadsfördel eftersom rederierna inte behöver betala statliga farledsavgifter där. I Sverige utgör farledsavgifterna en betydande del av rederiernas totalkostnad, säger Jill Söderwall.

Störst bland årets kryssningsfartyg är Holland America Lines nybygge Koningsdam, 297 meter lång och med plats för 2 700 passagerare. Hon kommer till Göteborg den 1 juli på sin jungfrufärd. Totalt är det 18 olika fartyg som gör de 34 anlöpen, varav sju aldrig varit i Göteborg tidigare.

Ser ljust på framtiden
Göteborg rankas fortfarande högt i stora internationella reseguider och beskrivs som en trendig hamnstad med mycket att göra och se.

– Nu lägger vi i en extra växel för att vända trenden. Det finns en enorm potential för ökad kryssningsturism i Göteborg – stadens attraktionskraft och Nordens största hamn är en vinnande kombination. Kryssningsturisterna blir allt yngre och vill gärna ta sig runt på egen hand. Göteborg är lagom stor för detta ändamål och har dessutom nära till världsunik skärgård, säger Petra Gamerdinger, kryssningsansvarig på Göteborg & Co.