Sedan Göteborg & Co gjorde om sin hemsida för ett halvår sedan har antalet besökare nära nog fördubblats. Varannan hotellbokning som går via Göteborg & Co görs numera på nätet.

Juli var en rekordmånad ur flera aspekter för Göteborgs turistnäring. Antalet gästnätter på hotell och vandrarhem ökade med 6,7 procent jämfört med samma månad förra året, till totalt 375.000 övernattningar.

Många av dem bokas via Göteborg & Co, och hälften av dessa via nätet. En fördubbling jämfört med förra året, och trenden håller i sig.

Ökar varje månad

– I augusti hade vi 210.000 unika besökare på vår hemsida, jämfört med 120.000 förra året. Om ökningen beror på vår nya hemsida är naturligtvis svårt att säga, men det är helt klart fler och fler som hittar dit och använder sig av den, säger Cajsa Engström på Göteborg & Co.

Kanske är det bland annat nätets förtjänst att fler och fler långväga gäster dyker upp i Göteborg. Turister från Sydkorea, Australien och flera afrikanska länder har blivit allt vanligare de senaste åren.

Förutom hemsidans nya utseende, som bland annat uppmärksammats för att färgerna ändrar sig i takt med dygnets skiftningar, har bokningssystemet utvecklats i den nya versionen. Nu kan man inte bara boka hotellrum, utan även shower, supéer, resor och hela paket.

Utvecklingen fortsätter

– När det är stora evenemang på Ullevi är aktiviteten på nätet också som störst, men även publiken till mindre arrangemang som krogshowerna på Rondo brukar använda sig av goteborg.com, säger Cajsa Engström.

Men en levande hemsida blir aldrig klar. Ett av projekten som snart kan bli verklighet är en utvecklad kartfunktion, specialanpassad för varje evenemang och individ.

Där kan det finnas möjlighet att pricka in var man själv befinner sig och maila eller mms:a kartan, i 3D-version, till kompisarna som också är på väg till konserten.