Stort intresse för nya linjer. Gynnsamma konjunkturer gjorde 2011 till ett rekordår för flygtrafiken till och från Göteborg. Men när världsekonomin vacklar avvaktar många flygbolag nu inför nya satsningar. "Utan nedgången hade vi redan haft en direktlinje till New York", säger Lennart Johansson, flygansvarig på Göteborg & Co.

Göteborg har under de senaste fem åren tagit rejäla kliv framåt i konkurrensen om flygmarknaden. Idag kan man utan byten nå stora delar av Europa. Till ett antal destinationer finns det till och med flera bolag som slåss om resenärerna.

– 2006 satte vi oss ned och listade de 40 destinationer vi helst ville upprätta direkttrafik med. Idag kan vi räkna in de flesta av dem, men jobbar hårt för att kunna komplettera listan med ytterligare resmål, säger Lennart Johansson.

Norwegian expanderar kraftigt
Det bolag som kanske gjort störst avtryck under 2011 är Norwegian som tidigt på året etablerade trafik mellan Stockholm och Göteborg, och senare följt upp med ytterligare en rad destinationer från Göteborg.

– Idag har de nio linjer, men de är i stark expansion och kommer säkert att etablera ännu fler, säger Lennart Johansson.

I samarbetsorganet Göteborg Access träffas Göteborg & Co, Swedavia, Västsvenska Turistrådet, Business Region Göteborg och det nationella turistrådet Visit Sweden för att diskutera hur man kan utveckla flygnätet från Göteborg.

– Vi gör en önskelista varje år med de tio destinationer som vi helst skulle vilja se förverkligade. Just nu lyder listan, utan inbördes rangordning: New York, Peking/Shanghai, Bangkok, Milano, Stuttgart, Genève, Moskva, St Petersburg, Dublin och Madrid.

– De här destinationerna bearbetar vi hårt, och hade det inte varit för lågkonjunkturen hade vi säkert redan haft en reguljär linje till New York. Nu kan den tidigast bli aktuell försommaren 2013, säger Lennart Johansson.

Stort intresse för den ryska marknaden
Aktörerna i Göteborg Access har olika utgångspunkter. På Göteborg & Co koncentrerar man sig helt på att göra det enkelt för intressanta grupper att nå Göteborg. Förutom New York har man ett särskilt gott öga till storstäder som Moskva, St Petersburg, Dublin, Madrid och Milano.

– Ryssland är hett. Där finns det många som har det ganska gott ställt och som gärna vill upptäcka världen. Vi skulle vilja kunna erbjuda helgresor till och från Moskva och St Petersburg, och vet att ryssarna gärna spenderar mycket när de är utomlands. Det är förstås högintressant för oss som besöksdestination, säger Lennart Johansson.

Linjen till Dublin kan komma tillbaka
Samtidigt som nya linjer upprättas händer det också att en och annan läggs ner. Tillfälligt ibland – andra gånger för en längre tid.

När Ryan Air för något år sedan avvecklade en stor del av sin verksamhet i Dublin innebar det bland annat att linjen mellan den irländska huvudstaden och Göteborg försvann.

– Det sved. Men nu finns det stort intresse för att gå in på den linjen, och det är egentligen bara ekonomin som bromsar, säger Lennart Johansson.