Julhandeln en utmaning. Lokala handlare, mindre restauranger och butiker har inte alltid online−försäljning och drabbas hårt när allt fler väljer att handla digitalt för att undvika smitta. Nu erbjuder Business Region Göteborg en snabbutbildning i annonsering och försäljning via sociala medier.
Jessica Jincén.
Julhandeln är i full gång och i år innebär den en stor utmaning för de flesta handlare. Restriktionerna från Folkhälsomyndigheten har fått kunderna att byta fysiska butiksbesök mot digitala och utan online−butik är det svårt sig stå sig i konkurrensen.
− Många har insett att de snabbt måste ställa om och komplettera med digital försäljning för att kunna stötta upp sina verksamheter, säger Jessica Jincén.
Hon arbetar på Business Region Göteborg som startat en digital workshop för att hjälpa företagare att få bättre koll på e-handel och digital marknadsföring på sociala medier.
Färdiga funktioner
Att bygga upp en webbutik från grunden är ett stort projekt som kräver resurser och tid. Flera stora sociala medier har dock tagit fram speciella format för annonsering och försäljning.
− De flesta företagare har redan en Facebook-sida eller ett Instagram−konto men vet inte att man snabbt och helt kostnadsfritt kan förvandla dem till en butik.
Onlinehandel bygger på att kunden kan känna sig trygg och upplever att det är säkert att göra inköp hos företaget. För en nystartad webbutik tar det tid att bygga upp den tilliten.
− Genom att använda sociala medier som plattform för sin försäljning kan man använda sig av deras redan uppbyggda förtroendekapital, säger Jessica Jincén.
Riktade annonser
Hon berättar att Facebook och Instagram har en rad verktyg utvecklade för företagare. Förutom att lägga upp varor och tjänster till försäljning går det bland annat att skapa bokningsbara tider, lägga upp menyer och länka till betalningstjänster. Det går även att koppla ihop det två plattformarna med varandra och med en befintlig webbutik om det skulle finnas en sådan.
− Det kanske främsta verktyget är dock att man kan annonsera och hitta sina lokala målgrupper med hjälp av Facebooks algoritmer. Har du till exempel en tebutik i Lerum kan du annonsera lokalt och hitta potentiella kunder i området.
Jessica Jincén menar att det idag inte längre räcker med att ha en fysisk butik och att företag behöver synas i flera olika kanaler.
– Som företagare behöver du vara där dina kunder är och de flesta kunder befinner sig på sociala medier, säger hon.
BRG:s workshop i e−handel och annonskampanjer via sociala medier är avgiftsfri och ges vid tre tillfällen. Anmälan görs via BRG:S hemsida.
Workshopen är en del av satsningen ”För ditt Göteborg” som lyfter corona-anpassade erbjudanden i julhandeln för att stötta lokala butiker, kaféer, kulturutövare, krogar med mera. Satsningen är ett samarbete mellan BRG och Göteborg & co.