Göteborgs nya turistbyrå i Nordstan invigdes på måndagen. Glas och oljad ek dominerar den nya byggnaden som står mitt i krysset i Nordstan där 100.000 personer passerar varje dag. Den nya turistbyrån innebär bättre service för stadens turister.

– Det känns jätteroligt att kunna ge full service. Tidigare var det en lucka att sticka in huvudet i. Nu blir det lugn och ro. Miljön blir bättre både för turisterna och vår personal, säger Anneli Karlsson, turistbyråchef på Göteborg & Co som driver den nya turistbyrån tillsammans med Nordstans marknadsledning.

Självbetjäning

Den gamla turistbyrån i Nordstan var inte mycket för världen. Anneli Karlsson menar att det var på tiden att förnyas. Den nya turistbyrån kommer att ha öppet sju dagar i veckan. Dessutom kommer det att finnas möjlighet till självbetjäning sent in på kvällen.

Turistbyrån på Kungsportsplatsen kommer att finnas kvar precis som idag. Placeringen mitt i Nordstan för den nya turistbyrån är mycket strategisk. Varje år har Nordstan 32 miljoner besökare.

– Turism och shopping hör ihop, säger Claes Bjerkne som är VD på Göteborg & Co.

På tisdag öppnar den nya turistbyrån för allmänheten. Den kommer att ha öppet mellan klockan 10-18 på vardagarna, 10-16 på lördag och 12-15 på söndag.

Goteborg.com


51EE.jpg

Samtidigt som den nya lokalen invigdes så var det också nypremiär för Göteborg & Co:s webbplats goteborg.com – Göteborgs officiella besöks- och evenemangsguide. Den nya tekniken med information på Internet får allt större betydelse för turistinformationen.

Inne i turistbyrån i Nordstan finns två så kallade infostationer. På dessa kundterminaler med skrivare kan besökaren själv surfa runt på goteborg.com och sedan skriva ut information. Dessa infostationer kommer att ha öppet även efter det att den manuella disken på turistinformationen stängt.

Bättre service

– Det är roligt att kunna ge bättre service till våra besökare, menar Anneli Karlsson.

– Nu väljer besökaren att själv söka fram önskad information eller få hjälp av personalen. Mot kortbetalning kan man också läsa av sin egen mejl, berättar Annelie Karlsson.

Göteborg & Co arbetar med att marknadsföra Göteborg både som turistmål och som stad att leva i. Göteborg & Co ägs gemensamt bland annat av Göteborgs Stad, näringslivet och näringslivsorganisationer.

7400.jpg