Göteborg finns som vanligt med på den stora turistmässan, TUR 2002, som öppnar för allmänheten på lördag. I år räknar Göteborg & Co, som ansvarar för Göteborgs som turiststad, att fler ska besöka stan. Det beror främst på de många stora arrangemangen i Göteborg under året.

– Vi tror på fler turister i år, säger Stefan Gadd på Göteborg & Co.

Det är många stora arrangemang i år i Göteborg, till exempel stora mässor, hockey-VM, Stopover med Volvo Ocean-race och boule-SM på Heden.

Bara till boule-SM kommer sammanlagt 3.000 personer. Då är deltagarnas familjer inräknade. Många av dessa väljer att bo på hotell vilket innebär mera pengar till turistnäringen i stan.

Viktigt med mässan för resebranschen

I första hand finns Göteborg på TUR-mässan för att visa upp sig för researrangörer, flygbolag och bussbolag. Det är under de två fackdagarna på torsdag och fredag som de olika företagen skapar kontakter och ser vilka resmål och städer de ska ha nästa år.

Under fackdagarna visar kockar från Göteborgs Restaurangförening vad de kan i köket. Till helgen ger kockarna plats för knopslagning, balansakter, fotbollsspel och clownmålning.

Vänder sig till Göteborgregionen

Göteborgs monter vänder sig, under de två dagarna det är öppet för allmänheten, i första hand till Göteborgarna och de som bor i regionen. Det är ju de som i första hand kommer till mässan eftersom de inte bor så lång bort.
51B0.jpg

Allt mindre sommarstad

Göteborg har alltid varit en sommarstad då turisterna strömmar till. Men mer stora mässor och annan underhållning har fått fler att komma till stan även under resten av året.

Shower, som den med Joe Labero och Lena Philipsson, lockar många Västsvenskar under den mörkare årstiden. Det är en ny typ av underhållning som inte funnits så mycket i Göteborg förut.