Goda exempel på entreprenörskap. Göteborgska idéer om hur man stöttar entreprenörer går nu på export till Spanien, Frankrike och Polen. Tre av sju regioner i ett stort EU-samarbete har valt att gå vidare med Göteborgsprojekt, vilket är ”bäst i klassen”.
– Ja, det är jätteroligt, vi är de enda som fått tre ”best practices” valda, säger Anna-Lena Johansson, chef för företagsutveckling på Business Region Göteborg, BRG.
Hon är på plats i Lyon i Frankrike för slutsummeringen av det treåriga EU-projektet Imageen. De sju EU-regioner som deltagit är – förutom Göteborg – Lyon i Frankrike, Turin i Italien, Birmingham i Storbritannien, Warszawa i Polen, München i Tyskland och Granada i Spanien.
Syftet har varit att regionerna ska ta del av varandras goda exempel på hur man arbetar med nyföretagande och entreprenörskap. Totalt fanns 16 ”best practices” med, av vilka Göteborgsregionen bidrog med fyra.
Nystartskontor i Warszawa
Nu går regionerna vidare med varsitt exempel från något annan region. Och tre av sju regioner satsar alltså på något som utvecklats i Göteborgsregionen och av BRG:
Lyon och Granada valde Expedition Framåt – ett tillväxtprogram som erbjuder rådgivning, kompetensutveckling och mötesplatser och som skapade 1.000 nya jobb under finanskrisen. Warszawa valde Mind your own business – ett nystartskontor som ger kostnadsfri vägledning för den som vill förverkliga sin affärsidé.
Ett sätt att lära och lära ut
Göteborgsregionen har i sin tur inspirerats av Lyon, som har tagit ett helhetsgrepp när det gäller nyföretagarfrågor, och förbereder nu ett arbetssätt i samma anda.
– Att delta i Imageen-projektet har varit ett sätt att både lära och lära ut – att inspireras och inspirera, att få företag att växa och företagare att våga satsa. Det känns roligt och inspirerande att driva verksamheter som kan bidra till utveckling även på andra håll inom Europa, säger Anna-Lena Johansson.