Vill inspirera till nytänkande. Hur skapar man nya affärsmöjligheter i en oförutsägbar värld? Innovation för framtiden är den röda tråden i årets upplaga av Handelskammardagen den 15 maj. Nytt för i år är runda bordssamtalen där de 450 deltagarna utforskar globala utmaningar, nya affärsmodeller och vad som krävs för att Västsverige ska nå världsklass.
– Det handlar om att se möjligheter, våga pröva och utsätta sig för situationer och möten där alla förutsättningar inte är satta från början. Vår tanke är att handelskammardagen ska bidra lite med den känslan – runda bordssamtalen är ett sätt att träffa människor från olika världar, säger Freja Bramsen, kommunikationschef på Västsvenska Handelskammaren.
Innovation för framtiden
Drygt 450 företagsledare, politiker, tjänstemän, opinionsbildare och innovatörer deltar i handelskammardagen som lyfter fram innovation som överlevnadsstrategi.
Dagen inleds med en paneldebatt om hur goda idéer förds och tas tillvara. I panelen finns bland andra Mariah Ben Salem Dynehäll från Drivhuset. Hon framhåller vikten av att också satsa på bredden – inte bara välja ut några spetsområden.
– I Göteborg har man stort fokus på tillväxtföretag. Och det är inte fel att profilera sig, till exempel inom det maritima området eller biotech, men risken är att man missar att bredden kan utvecklas till spetsen, säger Mariah Ben Salem Dynehäll.
Nya idéer uppstår överallt
För att skapa ett klimat där innovationer kan utvecklas behövs en tillåtande kultur.
– Jag tycker att man ska uppmuntra alla typer av idéer att förverkligas. Om man tittar på vilka företag som växer och frodas i Göteborg hittar man dem ofta inom designbranschen eller inom tjänstesektorn, säger Mariah Ben Salem Dynehäll.
I paneldebatten lyfts flera västsvenska exempel fram på företag med innovationer som grund. Bland andra medverkar Anders Nicklasson och Ulf Sandberg från Motörheadphönes, som utvecklat hörlurar för rockmusik.
Globala utmaningar och nya affärsmodeller
– Studenter från Göteborgs universitet bidrar med erfarenheter från ett lab där de stött och blött tankar om innovation. Och Jonas Ransgård, vice ordförande i kommunstyrelsen, som jobbar dagligen med att genomföra idéer, berättar vad politiken kan bidra med, säger Freja Bramsen.
I konferensens huvudpunkt – det gigantiska runda bordssamtalet – delas deltagarna upp i tre diskussionsområden: Globala utmaningar, Hur når Västsverige världsklass och Vilken är din nästa affärsmodell?
– Ambitionen är att ha någon form av spridning runt borden, det ska finnas både entreprenörer och studenter bland näringslivsföreträdarna, politikerna och tjänstemännen, säger Freja Bramsen.
Slumpen kan avgöra
Dagen avslutas med svensk-amerikanen och innovationsexperten Frans Johansson, författare till boken The Click Moment.
– Enligt honom har varje god idé ett ”click moment”. Ett slumpartat möte mellan två personer kan vara början till något stort, säger Freja Bramsen.
Handelskammardagen arrangeras i år på fyra ställen, förutom i Göteborg också i Skövde, Borås och Trollhättan.