Den stora världsutställningen i Shanghai avslutades den gångna helgen. I fredags tidigare bjöd Göteborg in kinesiska researrangörer och media till en "julafton" i den svenska paviljongen.
– Efter att ha besökt andra delar av Europa så är det många som är nyfikna på Skandinavien, säger Tina på First Travel i Shanghai.
Studiebesök är populära
I fredags fick 65 inbjudna gäster ta del av Sverige och svenska jultraditioner när Göteborg tillsammans med Stockholm och Visit Sweden hade en heldag för att introducera de svenska storstäderna till kinesiska resenärer.
De inbjudna gästerna fick en presentation av vad städerna har att erbjuda. Både för turistgrupper och för så kallade technical visits eller studiebesök. Det sista är mycket populärt och innebär att värdstaden erbjuder ett färdigt program som innehåller besök i exempelvis nybyggda bostadsområden, hållbar energiförsörjning, trafiklogistik eller avfallshantering.
Göteborg visas upp i ny film på kinesiska
Gästerna fick också se en nyproducerad film där Göteborg & Co:s Mathias Hultgren guidar runt i Göteborg på kinesiska tillsammans med en kinesisk väninna. Filmen visar bland annat det som blivit den största attraktionen i staden bland kinesiska besökare.
– Volvos museum. Det är mest känt, och så ostindiefararen förstås, säger Jacky från Shanghai Business Travel.
I den svenska paviljongen på fredagen fick gästerna som ett avbrott i presentationerna pröva på svenska jultraditioner. Det pysslades, tillverkades julgransprydnader och glaserades pepparkakor. Allt avslutades med svenskt julbord.
Målet 70 miljoner utställningsbesökare
Ingen stad har någonsin spenderat så mycket pengar och energi på en världsutställning som Shanghai. Den enorma utställningen har kostat 55 miljarder dollar, enligt officiella siffror.
Men eftersom ingen är säker på hela kostnaden så finns beräkningar som hävdar att summan är 95 miljarder. Det inkluderar satsningar på nya vägar, järnvägar, tunnelbanor och annan infrastruktur.
Målet var 70 miljoner besökare och redan tre veckor före slutet nådde man 64 miljoner, vilket var det gamla besöksrekordet från världsutställningen i Osaka 1970. De sista veckorna har besökarantalet ökat och det har varit flera timmar långa köer till de populäraste paviljongerna.
Förutom destinationsdagen i fredags så har Göteborg gjort en stor aktivitet. Den var Göteborgsdagarna i mitten av oktober då flera hundra gäster bjudits in till seminarier med både näringsliv och stad.
Intresset var stort i ämnen som hållbarhet och miljö vilket är lätt att förstå i en stad med 21 miljoner invånare som växt så snabbt som Shanghai har gjort. Nu väntar vi på att besökarna ska komma hela vägen till Göteborg för att lära mer.