Svenska Mässan skapade under förra året nästan 2,1 miljarder kronor i ”turistiskt inflöde”, lika mycket som Liseberg. Det har Turismens utredningsinstitut räknat ut. Drygt en miljon människor besökte Svenska Mässan i fjol. Av dessa bodde 226.000 på Hotel Gothia Towers.

– Tre fjärdedelar av de pengar Svenska Mässans besökare spenderar hamnar utanför mässkvarteret. Hos hotell, restauranger, tåg, flyg, taxi, butiker, teatrar etcetera, säger Lennart Mankert, VD för Svenska Mässan.

”Bra mässår, trots konjunkturen”

Av Göteborgs totalt tolv miljarder i turistinkomster svarar evenemangsområdet, det vill säga Svenska Mässan, Liseberg, Universeum, Scandinavium, Ullevi och Valhalla, för mer än en tredjedel.

Svenska Mässan omsatte 619 miljoner kronor under förra året och redovisar en vinst på 40 miljoner kronor vilket var bättre än väntat.

– 2003 blev trots kärva konjunkturer ett riktigt bra mässår, säger Lennart Mankert.