Nio Göteborgsprojekt får 300 000 från Göteborg & Co. En mässa för ung design, en göteborgsk webbtidning på engelska och en litteraturfestival runt Järntorget, redan i helgen. Det är några kultursatsningar som får stöd av Näringslivsgruppen inom Göteborg & Co.

– Våra beslut visar den bredd vi har när vi stöttar och uppmuntrar olika projekt i Göteborg med inriktning på näringslivs-, kunskaps- och destinationsutveckling, säger Birgitta L-Öfverholm, Näringslivsgruppens chef.

Gruppen har bildats av Göteborgs Stad, Göteborgsregionen, Chalmers, Göteborgs universitet och näringslivet. Budgeten ligger på drygt sex miljoner kronor per år.

Olika kulturändamål
Vid torsdagens möte delade näringslivsgruppen ut drygt 300.000 kronor till nio olika kulturändamål.

Mest aktuellt är Textival 2011 – en litteraturfestival som arrangeras med start på fredagen och pågår till och med söndag i området runt Järntorget.

De andra åtta är:
— Konstmuseet – separatutställning i höst med konstnären och serietecknaren Jan Lööf.
— Fresh Fish – mässan för unga designers som startades för fyra år sedan av Ali Davoodi. I år arrangeras den 27-29 maj i Eriksbergshallen.
— Sharea – ett konferensliknande event på Världskulturmuseet 14 maj där människor med skiftande bakgrund fritt delar med sig av kunskap, kreativitet och inspiration.
— Göteborg Daily – en webbaserad tidning på engelska som uppdateras dagligen och bland annat riktar sig till studenter, forskare och näringslivet.
— StudBo11 – en studentbostadskonferens som 21-22 september för första gången arrangeras i Göteborg.
— GEST – Göteborgs engelskspråkiga teater som 12 april har premiär på sin föreställning This Wide Night på Hagateatern.
— Paula Maxa, världens mest mördade kvinna – en tragikomisk föreställning om 20- och 30-talsstjärnan Paula Maxa, med premiär på Cinnober Teater i april.
— Fanny Greens väg – en föreställning om ett sommarnattsmöte som 11-21 juni tar besökarna på en vandring genom Botaniska Trädgården i Göteborg.