Drop-in och stöd på sex språk. Har du en affärsidé och ett driv, men är osäker på var du ska börja? Gör då ett besök på nystartade One stop future shop vid Vårväderstorget. Här får personer som vill dra igång eller utveckla verksamheter hjälp att komma vidare. Stödet ges på sex språk och utifrån individens behov.

Vad vill du? Och vad behöver du för att nå dit? Det är grundfrågorna för de fyra rådgivarna på One stop future shop. Sedan några veckor finns de på plats varje dag för att ge råd om allt en företagare behöver veta för att starta eller utveckla ett företag.

– Vi hoppas kunna bidra till att fler människor i Göteborg ska vara i egen försörjning. Att fler kommer vidare i systemet och kan förverkliga sina drömmar, säger Daniela Ölmunger, projektledare.

Entreprenörskap handlar framförallt om bra idéer och uthållighet att förverkliga dem, menar hon. Därmed är det inte alltid nödvändigt att kunna felfri svenska, ha kompletta gymnasiebetyg eller stora besparingar på banken.

– Innovation handlar om att ha en idé som förändrar något. Det kan vara en ny produkt, eller ett nytt sätt att göra något. Det kan du lika gärna göra i ditt eget lilla företag på Norra Biskopsgården som på Astra Zeneca. För det är människors hjärnor det handlar om.

Utvalda målgrupper
Projektet är en vidareutveckling av Företagsamma Västra Hisingen. Den tidigare satsningen var riktad enbart till boende i stadsdelen. Nu är affärsrådgivningen öppen för alla i Västra Götalandsregionen, med särskilt fokus på målgrupperna unga, kvinnor och utrikes födda.

Rådgivarna talar förutom svenska även engelska, arabiska, persiska, spanska och franska. De ger råd om bland annat affärsutveckling och marknadsföring utifrån sina respektive utbildningar, erfarenheter av eget företagande och tidigare konsultverksamhet.

Råden kan handla om allmänna saker man behöver ha koll på som företagare, exempelvis skatter, tillstånd och att göra en affärsplan.

Det går även att få specifik coachning kring sin affärsidé.

– Normalt sett jobbar inte systemen på det sättet. Det har att göra med att ingen vill ta ansvar för att säga till någon att en idé är hållbar eller inte. Där vill vi ta ett kliv framåt, och ge ett större och bredare underlag när det behövs.

Stöttar med marknadsanalys
Många som kommit till Sverige från andra länder har stor erfarenhet av att driva företag, men vet kanske inte så mycket om hur den svenska marknaden fungerar. Då ska rådgivarna kunna bidra med vägledning.

– Till exempel är kunder i Sverige inte så priskänsliga, utan mer kvalitetsinriktade. Då kan en affärsidé som handlar om att du ska sälja det billigaste vara sämre än att du ska sälja den bästa kvaliteten till ett lite högre pris, säger Daniela Ölmunger.

One stop future shop ger kostnadsfri drop-in-rådgivning på eftermiddagarna måndag till torsdag i lokalen på Vårväderstorget. Det går även att boka tid med en specifik rådgivare.

Affärscentret erbjuder även föreläsningar och kurser. Efter sommaren blir det bland annat utbildningar om digital marknadsföring och strategier för tillväxt.