Trä, stål och maskiner på export. I veckan får Göteborgs Hamn en ny direktlinje för containergods till Asien, bland annat Shanghai och Hongkong. På fredag avseglar det första fartyget, sedan blir det en avgång i veckan.

Fram till nu har Sverige bara haft en direktlinje för containertrafik till Fjärran Östern; MSC och Maersk Lines veckotrafik från Göteborg.

Nu startar alltså en andra linje, som ska trafikeras av sex olika rederier i en internationell allians, kallad G6. Fartygen kommer att anlöpa containerterminalen, APM Terminals, i Göteborgs Hamn.

Fartygen tar 14 000 containrar
Det första fartyget på fredagen är lastat med bland annat skogsprodukter, stål och maskingods för Fjärran Östern. Importvarorna till Sverige handlar mer om konfektion, elektronik, livsmedel, vitvaror och industrikomponenter.

Fartygen på linjen kan lasta cirka 14000 20-fotscontainrar. De går till bland annat Qingdao, Shanghai, Hongkong och Yantian i Kina samt Singapore.