Fler containrar kan staplas på höjden. Tio av tolv nya grensletruckar är redan inkörda och igång i Göteborgs hamn. Ökad lagringskapacitet, minskade koldioxidutsläpp och bättre skydd för förarna – som sitter 13 meter upp i luften – är några av vinsterna med de nya truckarna.

Containerterminalen i Göteborgs hamn är först i Sverige med så kallade 4High grensletruckar. Det handlar om 16 meter höga grensletruckar som kan stapla tre lager högt i stället för två och därmed öka terminalens lagringskapacitet med 40 procent.

Dessutom har de betydligt lägre bränsleförbrukning än de tidigare truckarna.

− Vi sänker våra koldioxidutsläpp med mer än 30 procent jämfört med när vi har kört våra äldre truckar, säger Martin Koch, tekniskt ansvarig på APM Terminals som driver terminalen.

Även säkerheten för förarna förbättras genom att de nya truckarna har bättre sikt, är lättare att manövrera och har en rigorös säkerhet inne i hytterna.