Samlar nätverket som behövs för nya företag. På tok för många goda idéer blir aldrig förverkligade, särskilt inte i egna företag. Men med rätt kontakter behöver steget från att vara innovatör till att bli entreprenör inte vara så långt. Och är det något som finns på Nyföretagardagen den 20 mars så är det kontakter.
– Vi vill se till att resan mellan idé och företag blir så kort och bra som möjligt, sammanfattar Anna-Lena Johansson på Business Region Göteborg syftet med Nyföretagardagen.
Förra gången kom drygt 700 besökare med sina mer eller mindre utvecklade affärsidéer och minglade runt bland alla upptänkliga stödfunktioner som faktiskt finns för den som vill men är osäker på hur man gör för att starta ett företag. På Nyföretagardagen finns de praktiskt nog samlade på samma ställe.
Audition-tävling för idéer
– I en så stor och växande region som vår finns det ett oerhört utbud av kompetens och hjälp att få för den som vill starta en egen verksamhet, och dessutom en stor marknad när man väl har gjort det. På Nyföretagardagen samlas praktiskt taget alla aktörer som man kan ha nytta av om man drömmer om att förverkliga en idé men kanske är osäker på hur man gör en affärsplan, marknadsför sig eller hur skattelagstiftningen ser ut, säger Anna-Lena Johansson, som dessutom kan locka med audition-tävling för idéer som Almi Företagspartner Väst anordnar.
Enligt Bolagsverket bildades totalt 4 539 nya företag i Göteborgs stad förra året, en minskning med drygt 9 procent jämfört med året innan.
Ökat intresse bland unga
– Men det är glädjande att intresset för eget företag ökar bland gymnasieungdomarna. Under det här läsåret driver 1 800 ungdomar företag inom konceptet Ung Företagsamhet, vilket är en ökning med nästan 20 procent. Fler växande företag är avgörande får stadens och regionens framtida utveckling, säger Anna-Lena Johansson.
Nyföretagardagen arrangeras med öppet hus onsdagen den 20 mars kl 12-18.30 på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborg.