Måste ställa om till digitalt i julruschen. Drygt 200 företag och handlare har anmält sig till Business Region Göteborgs digitala workshop för att bli bättre på e-handel, sociala medier och digital marknadsföring i julhandeln. ”Många har insett att de snabbt måste ställa om och komplettera med digital försäljning, säger Jessica Jincén på Business Region Göteborg.
Jessica Jincén.
Folkhälsomyndighetens coronarestriktioner gör att många kunder undviker de fysiska butikerna och köper sina julklappar digitalt. Att då stå som mindre butik eller restaurang utan näthandel gör det svårt att klara sig i konkurrensen.
Flera kommuner har hört av sig
– Som företagare behöver du vara där dina kunder är och de flesta kunder befinner sig på sociala medier, säger Jessica Jincén, kommunikationsansvarig på Business Region Göteborg
Jessica Jincén har format upplägget tillsammans med Partille kommun för att kunna nå ut till så många som möjligt inför julruschen. Intresset för workshopen var stort och snart hörde fler kommuner i Göteborgsregionen av sig med önskemål om liknande utbildningar.
#FörDittGöteborg
Hittills har drygt 200 företag i regionen genomfört eller anmält sig till workshopen. Att bygga upp en webbutik från grunden är ett stort projekt som kräver resurser och tid. Flera stora sociala medier har dock tagit fram speciella format för annonsering och försäljning.
− De flesta företagare har redan en Facebooksida eller ett Instagramkonto men vet inte att man snabbt och helt kostnadsfritt kan använda sig av dessa för att nå sina målgrupper och lokala marknader, säger Jessica Jincén.
I början av december lanserade Business Region Göteborg satsningen #fördittgöteborg tillsammans med Göteborg & Co som lyfter corona-anpassade erbjudanden i julhandeln för att stötta lokala butiker, kaféer, kulturutövare, krogar med mera. Hashtaggen har nu börjat få fäste, i flödet finns nu drygt hundra inlägg.