Göteborg satsar tio miljoner på att locka turister till stan via annonsering, direktutskick och olika erbjudanden på temat ”Göteborg - Här börjar det roliga”. Bakom kampanjen som är bland de största staden gjort, står Liseberg, Universeum, Stena Line och Göteborg & Co.

Kampanjen som startade i måndags med ett direktutskick till IKEA Family-medlemmar, följs upp med annonsering i dagspress i Stockholm, Mälardalen, Bergslagen, Värmland, Sörmland, Skaraborg och Norge. Dessutom görs ytterligare ett direktutskick i samarbete med ICA.

”Här börjar det roliga” är temat för kampanjen och den vänder sig dels till dem som överväger besöka Göteborg som resmål dels till dem som ska vidare ut i Europa på semestern, exempelvis för att ta Stena-färjan till Danmark eller Tyskland.
Under kampanjen lanseras det nya Göteborgspasset som ger en rad förmåner som fria inträden, gratis parkering, fria resor med kollektivtrafik och olika erbjudanden.

Dessutom har Göteborg nyligen öppnat möjlighet att boka och betala hotellpaket direkt på internet på webbsajten www.goteborg.com. Där kan man även köpa Göteborgspass. Olika erbjudanden ingår också i kampanjen, exempelvis två-dagars åkpass på Liseberg till priset för en dag.

Stockholmsbyrån RMR & Co utformar kampanjen.