Sysselsätter fler och fler. De små och medelstora företagen i Göteborgsområdet är kanske inte lika synliga som de stora jättarna – men de är minst lika viktiga för regionen. Dessa företag sysselsätter fler och fler för varje år och bidrar med idéer och innovationer som blir till verklighet.

116 000 – så många små och medelstora företag finns det i Göteborgsregionen. Tillsammans  hade de närmare 219 000 anställda år 2020. Med andra ord spelar de en stor roll för regionens utveckling.

– De små och medelstora företagen har varit jätteviktiga för regionen historiskt och kommer att bli ännu viktigare i framtiden. Företagen sysselsätter allt fler och bidrar med innovation. Dessutom är de spridda över många branscher, vilket gör näringslivet mindre sårbart, säger Andreas Göthberg, avdelningschef för företagsutveckling på Business Region Göteborg.

Dragan Sako, företagsrådgivare Business Region Göteborg. Foto: BRG

En av tre besökare startar företag

Business Region Göteborg arbetar på många olika sätt för att fler företag ska starta, överleva och växa genom rådgivning och utbildning. En av regionens många rådgivare som ger kostnadsfri hjälp kring alla steg på företagsresan är Dragan Sako. Dörren är alltid öppen till hans kontor på Angereds Torg och i fjol träffade han 203 personer med planer på att starta eget.

– Alla som har en affärsidé eller vill ha svar på frågor om företagande kan komma till oss, vi ställer inga krav. Vår viktigaste målgrupp är arbetssökande som vill starta företag för att kunna försörja sig själv och sin familj, säger Dragan Sako.

Dragan och hans kollegor vänder och vrider på affärsidéer för att testa om de håller, och hjälper även till med det praktiska kring uppstarten. När företagaren har kommit i gång finns rådgivarna tillgängliga för frågor som dyker upp längs vägen. Det kan handla om allt från hur man anställer till hur det fungerar med export.

– När det kommer in en ny person genom dörren vet vi aldrig om det är nästa Ingvar Kamprad, så vi ger alla en chans. En av tre som kommer till oss startar företag, säger Dragan Sako.

Linda Högbacka, verksamhetsledare Yesbox. Foto: BRG

Centrum för nyföretagare i Gamlestaden

En bit söderut finns ytterligare en plats där människor kan tanka den här typen av kunskap. Yesbox – Home of Entrepreneurs i Gamlestadens fabriker samlar 15 aktörer som på olika sätt hjälper entreprenörer, innovatörer och nyföretagare. Business Region Göteborg driver mötesplatsen tillsammans med de andra aktörerna.

– Vi finns på en plats som har varit ett nav för innovation sedan början av 1900-talet. Platsen håller just nu på att byggas ut för att bli ett ännu större centrum för nyföretagare, berättar Linda Högbacka, verksamhetsledare på Yesbox.

Här kan personer med företagsdrömmar få vägledning kring sin affärsidé genom Drivhuset, finansieringshjälp av Almi eller rådgivning kring hållbarhetsarbete från Ekocentrum.

– Vi har samlat all hjälp som går att få på ett och samma ställe. Tanken är att man ska kunna komma till oss oavsett om man står inför att starta företag eller vill ha hjälp med att skala upp verksamheten, säger Linda Högbacka.

Andreas Göthberg, avdelningschef företagsutveckling Business Region Göteborg. Foto: BRG

Nätverk, kapital och lokaler krävs

På Yesbox och i Business Region Göteborgs riktade satsningar på entreprenörskap kan företagare från alla branscher ta del av rådgivning, seminarier och nätverk. Nu breddas smörgåsbordet ytterligare med insatser för snabbväxande företag som har tekniska lösningar som affärsidé, så kallade techbolag.

– Dessa företag har stor tillväxtpotential och krokar ofta arm med större företag som kan vidareutveckla innovationerna. De finns inom allt från fordonsindustrin till spelbranschen och har ett särskilt behov av att attrahera pengar tidigt under företagsresan. Lyckas bolagen med detta når de framgång ganska fort, berättar Andreas Göthberg.

I Business Region Göteborgs rapport ”SME- och techföretagen i Göteborgsregionen – Utveckling, behov och betydelse” intervjuades flera unga techbolag för att få veta vad de behöver för att kunna växa i Göteborgsregionen. Alla bolag var eniga om att det är nätverk, kapital och lokaler som krävs. Särskilt bättre förutsättningar för att bygga nätverk anses viktigt, då det ofta är helt avgörande för att få finansiering.

– Det möter vi nu genom tillväxtarenan The Yard på Lindholmen som både blir en mötesplats och en plats att jobba på för den här målgruppen. Vi jobbar också med kapitalfrågan och försöker bidra på de sätt vi kan för att säkra möjligheten till finansiering här i Göteborgsområdet, till exempel genom att bjuda in till nätverksträffar, säger Andreas Göthberg och fortsätter:

– Techbolagen och SME-företagen kommer att stå för mellan 30 och 60 procent av alla nya jobb som skapas fram till år 2030. Framgången hos dessa bolag drar med sig hela näringslivet. Därför är det viktigt att vi håller dörrarna till rådgivning och utbildning vidöppna.