En viktig milstolpe. Skaraslättens transport kör nu containers med el-lastbilar till Göteborgs hamn. I ett första skede handlar det om två lastbilar och en tredje inom de närmaste veckorna.

Åkeriföretaget kör varje dag mellan 850 och 900 containrar till Sveriges containerhamnar. Den största volymen går till Göteborgs hamn. De tre el-lastbilarna är en viktig milstolpe i Göteborgs och en början på en utveckling där fler åkerier och speditörer kommer att sätta in lastbilar som går på el.

– Det är väldigt roligt att se omställningen ske här och nu. Från hamnens sida är det viktigt att vi fortsätter att sänka trösklarna för de som vill ställa om för ett mer klimatsmart transportsystem, säger ha Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn AB.

Fler laddstationer

En lastbil som går på el har sina begränsningar när det gäller hur långt den kan köra på laddningen. Fordonen kan laddas i hamnens fordonsterminal på nätterna. Det finns också en publik laddstation mitt i hamnen och under 2023 kommer det att bli fler publika laddplatser i hamnens centrala delar.

“Är väldigt förväntansfulla”

– Det är en trygghet att det finns publik laddning i hamnen där vi kan komplettera vår depåladdning. Vi kommer säkert att behöva toppladda, men i vilken utsträckning är svårt att säga just nu. Det finns bara ett sätt att veta exakt hur det kommer att fungera i praktiken och det är att kasta sig ut. Nu är vi väldigt förväntansfulla och det ska bli jättekul att få visa Göteborg våra nya fordon, säger Johan Söderström, marknadschef på Skaraslätten transport.