Roro-terminalen i Göteborgs hamn blir nu en privat affär. Två rederier bildar ett bolag som ska driva terminalen i minst 25 år, enligt ett nytt avtal som presenterades på torsdagen. Det är färjerederiet DFDS och C.Ports, systerbolag till det belgiska rederiet Cobelfret, som tar över roro-terminalen vid årsskiftet.

– Det känns väldigt positivt att två av hamnens största kunder går samman för att driva roro-terminalen, säger Sven Hulterström, styrelseordförande för Göteborgs Hamn AB.

Hamnen har delats upp

– Det skapar möjligheter för de anställda. Bolagen är marknadsledande på roro-sidan och har resurser att utveckla verksamheten. Dessutom får Göteborgs Hamn en bra intäkt över lång tid och kan stärka sin roll som ledande transportnav.

Bakgrunden till affären är att hamnen i februari i år delades upp i ett kommunalt hamnbolag och tre separata terminalbolag. Kajer och infrastruktur är liksom tidigare i kommunal ägo och avtalet gäller själva driften av roro-terminalen.

Därmed får hamnen samma upplägg som en majoritet av världens stora hamnar: en offentlig ägare och separata terminalbolag.

Container- och bilterminalerna på tur

Detta är första gången DFDS och C.Ports samarbetar om att äga och driva en roro-terminal. När avtalet börjar gälla 1 januari nästa år tar DFDS och C.Ports över terminalbolaget, de cirka 320 anställda och alla kundkontrakt.

Roro-terminalen är det första av de tre terminalbolagen som får ny ägare. Även verksamheten i containerterminalen och bilterminalen kommer att överlåtas under nästa år.