Förra året var ett guldår för Västra Götalands upplevelseindustri. Med 7,4 miljoner kommersiella övernattningar gick regionen om Stockholm som hade 7,3 miljoner. Göteborg är lokomotivet som mycket starkt har bidragit till framgångarna. ”Upplevelser har kommit för att stanna”, enligt Leif Aronsson på Turismens Utredningsinstitut i Göteborg. Förra året var ett guldår för Västra Götalands upplevelseindustri. Med 7,4 miljoner kommersiella övernattningar gick regionen om Stockholm som hade 7,3 miljoner. Göteborg är lokomotivet som mycket starkt har bidragit till framgångarna.

Upplevelser har kommit för att stanna, enligt Leif Aronsson på Turismens Utredningsinstitut i Göteborg. Samtidigt menar han att det är ett modeord som beskriver fenomen som alltid har funnits. Skillnaden är kanske att upplevelserna har blivit mer kundorienterade. – När man pratar om områdena resa, bo, äta och göra, ställer vi högre kvalitetskrav på dem idag. De som lyckas bra på dessa marknader erbjuder ofta ett mervärde som tilltalar kunden, säger Leif Aronsson. FramgångsexempelHan framhåller Göteborg som ett framgångsrikt exempel när det gäller att erbjuda besökarna positiva upplevelser i form av en ren, grön och trygg stad med många möjligheter. Tittar vi närmare på de senaste årens statistik, ser det ut som han har rätt. Både Ullevi, Svenska Mässan och Liseberg slog omsättningsrekord under 2003. Mässan genererade drygt två miljarder kronor i turistiskt inflöde till Göteborg. Därmed ligger man nu på ungefär samma nivå som Liseberg. Detta trots ett svårt konjunkturläge för mässbranschen. – Aldrig tidigare har vår verksamhet haft så stor ekonomisk betydelse för Göteborgs turistnäring, säger Lennart Mankert, VD för Svenska Mässan. Liseberg expanderar Mitt över gatan ligger grannen Liseberg som stärkt sina positioner för varje år och är idag Skandinaviens ledande nöjespark. Även här slog omsättningen rekord under jubileumsåret 2003, då parken firade 80 år. – Över en miljon gäster åkte den nya berg-och-dalbanan Balder som var ett mycket stort dragplåster. Vi har också etablerat Jul på Liseberg som gör att vi nu har två säsonger, säger Pelle Johannisson, marknadschef på Liseberg. Inom kort kommer Liseberg att lägga fram sina planer för den 2 000 kvadratmeter stora parkeringen söder om nöjesparken. – Eftersom det finns boende på nära håll, kan vi inte ha några högljudda attraktioner där, men marken kommer att bebyggas och införlivas med parken, säger Pelle Johannisson. Tuff bransch Turismen omsatte 29 miljarder kronor i Västra Götaland förra året. Av dem stod Göteborg för 13 miljarder. Främst är det svenskar som turistar i sitt eget land (67,8 %) följt av norrmän (9 %) och tyskar/engelsmän (4 % vardera). Även om Göteborg ligger långt framme när det gäller konstgjorda upplevelser, som till exempel olika evenemang, finns det mycket att göra på andra områden. – Vi har en fantastisk skärgård i Göteborg, Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn, båtturismen och pärlorna längs kusten borde kunna locka fler turister, säger Leif Aronsson. Upplevelseindustrin är en tuff bransch med hård konkurrens. Malmö är på gång att bygga nya arenor och Stockholm vill bygga en nationalarena. Utlandsresorna har också blivit billigare, vilket gör att hela Europa slåss om svenskarnas upplevelsekronor. Förhoppningsvis är ändå upplevelsen ”hemma bäst” den som står sig längst. Johan Twedberg