Nu är det klart – ostindiefararen Götheborg anländer till sin hemstad igen 9 juni. Innan dess blir det också hamnstopp i Nice och London. Ostindiefararen ska förtöjas i Frihamnen, där seglatsen till Kina började 2 oktober 2005.

– Hittills har det varit en fantastisk resa, som spridit namnet Göteborg på ett oerhört positivt sätt, framför allt i Kina där nästan 200.000 personer besökte skeppet, säger Håkan Beskow, internationell chef på stadskansliet.

– Så för Göteborgs Stad har det varit väldigt bra, vi har fått vårt varumärke exponerat på många viktiga platser. Nu gäller det att vi kan använda oss av det på bästa sätt.

Volontärerna har hittat sponsorer

Ända fram till nu har det varit oklart vilka hamnar ostindiefararen skulle besöka på de sista etapperna av seglatsen hem från Kina. Eller om skeppet ens skulle komma hem, eftersom budgeten inte var säkrad från början.

Men nu är hemresan garanterad ekonomiskt med hjälp av bland andra Göteborgs Hamn och Västra Götalandsregionen. Dessutom har utgifterna minskats genom att volontärerna under hemresan har fått hitta sponsorer eller egen finansiering för att bekosta resor och mat

– Jätteroligt att det nu är klart att vi kan slutföra denna enastående seglats, säger Stellan Mjärdner, VD för Svenska Ostindiska Companiet, SOIC.

– Att våra partners går in med ytterligare finansiering är ett klart framgångstecken. De ser alla att resan är mycket värdefull för Sverige och svenskt näringsliv.

Mediaexponering värd tre miljarder

SOIC:s styrelseordförande, Göran Bengtsson, säger att han innerst inne aldrig tvivlat på att skeppet skulle återvända hem.

– Och det är roligt att nu få bekräfta det. Vi har jobbat hårt med ekonomin på alla plan och det har gett resultat. Nu är färdplanen klar och vi ser alla fram emot fartygets hemkomst, säger Göran Bengtsson.

SOIC uppger att värdet på skeppets medieexponering uppskattas till över tre miljarder kronor. De totala kostnaderna för projektet har tidigare beräknats till cirka 400 miljoner kronor.

Någon totalsumma på hur mycket Göteborgs Stad bidragit med kan Håkan Beskow inte ange.

– Det vore väldigt svårt att räkna fram en sådan summa. Vårt stöd ligger inte bara i penningbidrag, utan även i arbetsinsatser, upplåtelse av mark och kajplatser och att kommunala bolag som till exempel Göteborgs Hamn gått in som partners i projektet. Men jag är övertygad om att det är väl satsade resurser, säger Håkan Beskow.

Till London 19 maj

Götheborgs hemresa från Kina har hittills gått via Hong Kong och Singapore och nu är fartyget på väg till Chennai i Indien, dit hon väntas 31 januari.

Därefter styr Götheborg mot Medelhavet och runt 17 -18 april når man Nice. London är sista anhalt före hemkomsten och dit beräknas skeppet anlända den 19 maj.

Varför blev det inte pampig hemkomst på nationaldagen 6 juni?

– Bra fråga, det hade kunnat bli fint och skeppet sjösattes ju faktiskt på nationaldagen 2003. Men hemkomst 6 juni hade inneburit att stoppet i London blivit för kort för att kunna utnyttjas på bästa sätt, säger Håkan Beskow.

Läs mer:
Vårt Göteborgs samlade artiklar om Ostindiefararen