Tiotusentals göteborgare vinkade på söndagen av ostindiefararen Götheborg som satte kurs mot Kina. Hela hamnen kantades av människor och på älven trängdes en stor mängd båtar som ville ta farväl.

Se fler bilder från avseglingen >>

Äventyret Götheborg gick på söndagen in i ett nytt skede. Efter tio års byggande och förberedelser kunde fartyget kasta loss och börja den ett år långa seglatsen mot Kina.

– Det är en stor dag idag sa kommunstyrelsens ordförande Göran Johansson som ser fartyget som en oerhörd tillgång för staden.
700E.jpg
Mellan 18 och 20 000 personer kom till evenemanget kring fartyget på Frihamnspiren. Samtidigt kunde miljontals kineser i direktsänd TV följa händelserna i Göteborg. Den statliga TV:n sände till sina 900 miljoner tittare.

Sköt salut

När Götheborgs kastade loss sköts salut och fartyget svarare med sina kanoner. Hela älven var ett myller av fritidsbåtar och andra större passagerarbåtar.

Första biten drogs Götheborg med bogserbåtar, men sedan gick hon för egen maskin. Eftersom det var motvind kunde hon inte sätta segel förrän hon rundade Trubaduren och satte kurs mot Nordsjön.

Längtat iväg

466C_2.jpg

– Det är skönt att äntligen komma iväg. Det har varit en lång väntan och mycket förberedelser, säger Lisa Hård af Segerstad som är mastskeppare och sjuksköterska på den första delen av seglingen.

Som mastskeppare är hon ansvarig för att genomföra alla order på däck, till exempel att seglen sätts. 17 till 18 man lyder hennes order på däck. Hon har klart för sig vad som är viktigast.

– Grunden ombord är att besättningen trivs och fungerar, säger hon.

Maten utmanar

Magnus Gustafson är en annan av den 80 man starka besättningen. Han ska se till att manskapet får mat i magen.

– Den stora utmaningen är färskvarorna. Man måste improvisera. Vi har till exempel torkade grönsaker och torrmjölk med oss.

Nöjd skeppsbyggare

En som var väldigt nöjd idag var Joakim Sverinson. Han är en av dem som varit med längst och som nu är ansvarig för driften av fartyget.

– Vi har lyckats väldigt bra, både om man ser till historiska krav och sjöfartskrav.

Norsk kapten styr mot Engelska kanalen

Fartyget kommer att ha två kaptener. Det blev en norrman som fick den stora äran att ta fartyget ut ur Göteborg och sätta kurs mot Kina.
2DBC.jpg
– Jag ska försöka vara uppgiften värdig, sa kapten Gunnar Silferberg Utgaard.

Han är en man med stor erfarenhet. Han har varit kapten i handelsflottan, på kryssningsfartyg och seglat det norska skolskeppet Christian Radich i 13 år.

Han får i varje fall en bra start. Vädrets makter är med honom och den första tiden blir det bra väder när Götheborg går mot engelska kanalen.

– Nordsjön har tänkt att visa sig från sin bättre sida. Det kan till och med bli segelväder med vinden i rätt riktning, säger Gunnar Silferberg Utgaard.

Tuffa förhållanden
656C_4.jpg
Men det kommer helt säkert att bli tuffa förhållanden. Det är fysiskt tufft för de 35 män och kvinnor som ska sätta segel.

– Poängen är att vara tidigt ute, att planera innan det dåliga vädret kommer säger Gunnar Silferberg Utgaard.

– Vi kommer att segla försiktigare än vad de gjorde på 1700-talet. Besättningen idag är hälften så stor som den var då, säger han.

”Sveriges Eiffeltorn”

Stellan Mjärdner som är VD för SOIC, Svenska Ostindiska Companiet, tycker att Ostindiefararen är ett viktigt projekt som ligger i tiden.

– Det binder samman historien med nutiden. Många söker sina rötter, säger Stellan Mjärdner.
2A88.jpg
– Det här är Sveriges chans att skapa sitt eget Eiffeltorn. Ostindiefararen är världsunik menar han.

Stort intresse i Kina

Intresset för Götheborg är stort i Kina. Kineserna rustar upp Kantons gamla hamn för hundratals miljoner inför Götheborgs ankomst. De har också byggt en 50 ton tung modell av fartyget.

– Vi är en del i Kinas rötter. De ser detta som en del i sin historia. De är stolta över den och att deras produkter var så eftertraktade. Ostindiefararen Götheborg är en symbol som passar in i kinesernas satsning på att bli en ekonomisk stormakt, säger Stellan Mjärdner.
59AE_2.jpg
Och visst känner många kineser till fartyget. Kinesisk TV kommer att följa färden och sända en halvtimmes program varje vecka.

– Många i Kanton, Shanghai och Peking känner till Ostindiefararen berättar Nang Kaimei som arbetar för den statliga kinesiska nyhetsbyrån Nya Kina.

Åter om två år

Vilken väg Götheborg tar hem från Kina är inte bestämt i dagsläget. Men SOIC vill gärna att det blir så många hamnstopp som möjligt för att visa upp fartyget. Därför kan det bli återfärd via Suezkanalen och Medelhavet.

Den 12 september 2007 ska Götheborg vara tillbaka i Göteborg.

Frågan är om det blir ett lika storslaget mottagande då som lyckönskningarna vid avseglingen.

goteborg_i_bild,gotheborg_mot_kina

Se fler bilder från avseglingen >>

Fotnot:
På avseglingsdagen avslöjades också att sjöförklaringen från 1745 då originalfartyget Götheborg förliste vid nya Älvsborgs fästning har hittats. Handlingarna fanns på landsarkivet. I dessa får lotsen ombord skulden för grundstötningen.

396E.jpg

Besättningen vinkar farväl