Till helgen kan göteborgarna spana in ett säkert vårtecken vid Pir 4 på Eriksberg: Ostindiefararen Götheborg ska riggas och putsas till vårlig glans. I juni ska hon segla ut igen.

Vinterpresenningarna drogs bort från ostindiefararen redan för två veckor sedan. Nu är det alltså dags att börja få upp master, vant, block och stänger och putsa fartyget ”ship shape”. På lördag morgon börjar arbetet vid Pir 4.

80-tal frivilliga hjälper till

– Ett par av våra anställda kommer att leda arbetet för ett 80-tal frivilliga i helgen. Och intresset för att hjälpa till är enormt, vi tvingas tyvärr tacka nej till folk som vill vara med, säger Kristin Hamdan, informationsansvarig på Svenska ostindiska companiet (SOIC).

Arbetet med rigg, tackel och tåg pågår sedan hela våren. En ny storflaggstång och ett extra bramrå ska tillverkas och sättas upp.

– Jag skulle tro att de sista rårna kommer på plats i början av maj, säger Kristin Hamdan.

Snabba ryck inför sommarens expedition

Sedan är det dags för en Nordsjö- och Östersjöexpedition i sommar. Resrutten är inte klar, men preliminärt planeras hamnstopp i Norge, Danmark, Tyskland, Polen och Skottland. Resan är öppen för både företag och privatpersoner.

– Eftersom vi länge var inställda på att segla till Kina i vår, blev det väldigt snabba ryck med expeditionen i sommar. Vi besöker nu städer runt Nordsjön och Östersjön och säljer in oss, men inga hamnar är helt klara ännu, säger Kristin Hamdan.

Avfärden är planerad till början av juni. Och då kommer Götheborg att vara tekniskt uppdaterad med en del moderna bekvämligheter, till exempel ett nytt högtalarsystem – vattentätt! – ute på kanondäck och väderdäck så att kapten och styrmän ska kunna kommunicera bättre med besättningen.

Riktig luftkonditionering under däck

Fartyget får också en mathiss samt riktig luftkonditionering under däck, där det varit olidligt kvalmigt under resorna i tropiska farvatten.

– Mathissen måste vi ha, av säkerhetsskäl. Tidigare har besättningen fått kånka med heta, tunga matbleck i de branta lejdarna, med risk för olyckor och brännskador, säger Kristin Hamdan.

Pengar saknas till ny Kinaresa

Något nytt kring ”Kina-resa nr 2” finns ännu inte att meddela. Den skulle gå via USA till Shanghai som arrangerar världsutställningen 2010, men sköts upp i vintras till följd av den ekonomiska krisen.

Och fortfarande saknas en stor del av de pengar som krävs för att Götheborg ska kunna segla till Kina och hem igen en andra gång.

– Så som vår organisation ser ut just nu, måste vi ha ett besked om en finansiering senast i slutet av maj, om vi ska kunna avsegla mot Kina i oktober, säger Kristin Hamdan.