Göteborgs Stads kris-kampanj går igen. ”Ja just det, det borde man ju ha en!” var det nog många som tänkte för ett år sedan, när kampanjen ”72 timmar” syntes över staden. Men hur många av oss var det egentligen som packade ihop en krislåda, som kan hålla familjen mätt, varm och upplyst i tre dygn vid en kris? Nej, just det! Därför kommer kampanjen nu igen, som en påminnelse.

– Jag tycker att en krislåda vore den perfekta julklappen att ge bort. Snacka om att visa att man bryr sig om någon! säger Karin Eriksson på kommunens avdelning för samhällsskydd och beredskap.

För ett år sedan syntes kampanjen ”72 timmar” över stora delar av Göteborg, med budskapet att var och en borde tänka på att skaffa sig en krislåda, som gör att man kan klara de mest grundläggande problemen i tre dygn, om till exempel el- och vattenförsörjningen slås ut vid en överraskande kris. En kampanj som väckte stor uppmärksamhet, men vars praktiska effekt är svår att mäta.

– Det handlar ju om upplysning som ska påverka folks attityder, så det är svårt att säga huruvida kampanjen verkligen har ökat göteborgarnas förmåga att verkligen klara en kris, men vi har fått mycket respons på den och när vi hade en liten monter på Hem & villa-mässan nyligen var det många besökare som sa att de kände igen vårt budskap, säger Karin Eriksson.

Från tanke till handling
Men att gå från att känna igen någonting till att verkligen gå till handling kan steget ibland vara långt. Särskilt för oss lyckligt lottade människor som kanske aldrig har upplevt någon större samhällelig kris i infrastrukturen än att strömmen är borta en timme eller två, så att man kanske drar sig för att öppna frysen under tiden.

– Ja, det är ju den lilla nackdelen med att ha det så bra som vi har det, att kunskapen om hur man hanterar en krissituation till slut blir försämrad. Men de som bor bara en liten bit utanför centrum av en sådan här stor stad brukar faktiskt vara bättre förberedda eftersom de har större vana vid att drabbas av till exempel stormar som Gudrun och Per, säger Karin Eriksson.

Även nya svenskar, som har flytt från krig och katastrofer, har ofta betydligt bättre beredskap och kunskap om hur man hanterar en krissituation.

– När vi stod i Nordstan med vår monter och informerade var det faktiskt några som kom fram och var lite undrande över just 72 timmar. ”Det är ju ingenting. I Sarajevo var vi utan vatten och el i sex månader!” var det någon som sa, säger Karin Eriksson.

Bygga bo-present
Kampanjens syfte är inte bara att få privatpersoner att klara sig vid en extraordinär händelse, utan också att avlasta de institutioner som i regel har fullt upp just då. Om de som är starka och friska har en krislåda i beredskap blir det större möjligheter för samhället att ta hand om dem som är särskilt utsatta, är tanken.

– Många gånger tror jag att äldre generationer är bättre förberedda och vet mer om hur man klarar en krissituation. Därför är det väl en bra idé att ge bort ett kit med nödutrustning i till exempel julklapp till unga människor som just håller på att bygga upp sina hem. Köp en plastlåda och lägg i konserver som klarar rumstemperatur, ljus och tändstickor, batterier och en liten radio i fickformat. Det tar inte så stor plats i skafferiet, säger Karin Eriksson.

Den nygamla kampanjen ”72 timmar” kommer bland annat att synas som annonser i dags- och fackpress, på biblioteken och medborgarkontoren och på bussar och spårvagnar. Dessutom kommer de allmännyttiga fastighetsbolagens bovärdar att utbildas i krisberedskap.