Den 1 november går startskottet för Framtidskampen. En spektakulär tävling som äger rum både på stan, på internet och hemma och dessutom går på tid. Där ska Göteborgsungdomar konkurrerar om attraktiva erfarenhetsplatser på något av tio lokala företag.

Två tävlingar i veckan kommer att sättas igång under fem intensiva veckor i höst. I varje tävling står en erfarenhetsplats på spel.

– Möjligheten att i fyra till tio veckor få gå bredvid en högkvalificerad person på ett av företagen, och få en högprofilerad erfarenhet som gör att de sticker ut på arbetsmarknaden, säger Mattias Rexmo, projektledare på ungdomssatsningen Upp! som arrangerar tävlingen.

Ledtrådar varje timma

Inför varje tävling placerar Upp! en person ut på stan med 20 kuvert. Klockan nio på morgonen släpps den första ledtråden om personens position ut på Facebook. Sedan följer en ny ledtråd varje timma. De 20 deltagare som först hittar personen får var sitt kuvert med en tävlingsuppgift.

– Uppgiften är framtagen av oss och företaget som erbjuder just den här erfarenhetsplatsen. Uppgiften är också relevant för företagets verksamhet, säger Mattias Rexmo.

Ungdomarna har fram till klockan nio nästa morgon på sig att lösa uppgiften. Företaget och Upp! väljer sedan tillsammans ut en vinnare. Vinnaren och företaget presenteras därefter tillsammans i en annons i tidningen Metro.

Vill väcka uppmärksamhet

– Det är framför allt för att ge goodwill till de företag som deltar i ett sånt här CSR*-sammanhang.

Syftet, förutom att är att ge ett tiotal ungdomar chansen till bättre cv:s, är att skapa uppmärksamhet för Upp!s verksamhet, att guida nyarbetslösa ungdomar mot en karriär som håller i längden. Det är det, menar Mattias Rexmo som motiverar de nästa dokusåpaliknande inslagen i tävlingen.

– Vi måste gå ut väldigt bred front för att nå och väcka uppmärksamhet hos vår målgrupp.

Gratis att vara med

Vem som helst mellan 16 och 24 år kan delta, bara man är medlem hos Upp! och skriven i Göteborg.

– Det är gratis och man anmäler sig jättelätt via nätet. Man behöver bara fylla i namn och e-postadress.

De företag som deltar är DB Schenker, Essoell Reklambyrå, Göteborg & Co, GöteborgsOperan, Lindex, Liseberg, Renova, Sodexo, Volvo och WSP.

– Det var lite trögt att rekrytera företag i början, men så fort vi hade några, så gick det som på räls sedan, säger Mattias Rexmo.

* CSR står för corporate social responsibility, dvs företags samhällsengagemang.