Många kände sig kallade. Tre var nominerade i finalen, men bara en kunde vinna. På onsdagseftermiddagen blev det äntligen offentligt: arkitektstudenten Erik Berg, 26, tog hem spelet om att utforma Göteborg Stads webbplats goteborg.se.

Med ledorden ”modern, effektiv och säker” sökte juryn, med grundaren av Forsman & Bodenfors Sven-Olof Bodenfors i spetsen, en form som genom användbarhet och tillgänglighet tilltalar och attraherar.

Spännande idéer bland de andra bidragen

Erik Berg närmar sig staden från ett fågelperspektiv och låter websidans besökare navigera sig fram via pedagogiska kartbilder. Men Bergs förslag är ingen färdig designlösning – det kommer att bearbetas och utvecklas.

– Men vi hoppas kunna nyttja delar av den nya designen redan till lanseringen av nya goteborg.se en bit in på nästa år, säger Göteborgs Stads informationsdirektör Ulf Källström och fortsätter:

– Det finns många spännande idéer och tankar även från de andra bidragen som är värda att ta till sig.

Juryns motivering lyder:

Det vinnande förslagets visuella koncept ger möjligheter till nya sätt att vägleda och nya sätt att orientera sig i den enorma mängd och mångfald som goteborg.se kommer att erbjuda när 300 webbplatser samlas till en helhet.

”Ska vara enkelt och roligt”

Erik Berg utgår från ett övergripande perspektiv och ser på staden med medborgarens ögon.
Med en lika enkel som självklar observation inleder vinnarna presentationen av sin idé: ”När man besöker en stad bär man inte ett register under armen. Man använder en karta.”

Juryn håller med – det handlar inte bara om att ta sig till målet, vägen dit är lika viktig. ”Att kunna röra sig fritt i staden, upptäcka, uppleva och informera sig måste vara en varierad, spännande och stimulerande upplevelse.”

– Det ska vara enkelt och roligt att stiga in i Göteborgs värld. Formen ska stimulera till att man söker sig in i innehållet, det är därför det är så viktigt med design, säger Sven-Olof Bodenfors.

Erik Berg bor i Brunnsbo men ursprungligen kommer från Jönköping och läser just nu sista året på Chalmers arkitekturprogram. Han är självlärd på datorer och fick sin designidé via Google Earth som låter besökaren blicka ner på jorden likt en spanande fågel.

Snart kan även göteborgarna besöka goteborg.se och titta ner på staden efter Erik Bergs idé. 1,3 miljoner unika besökare per år kan snart bli ännu fler.

Sammanlagt kom det in ett 30-tal bidrag till designtävlingen för stadens nya webbplats. Tre gick vidare till att ytterligare fördjupa och göra mer kring sina bidrag. De två övriga finalisterna var Victoria gbg AB och Swedish Picture AB.

De tre finalbidragen presenteras inom kort på www.goteborg.se/designtavling (se länk nedan).

2382.jpg

Google Earth har inspirerat Erik Berg till förslaget på nytt utseendet på stadens nya webbplats.

50BE.jpg

Erik Berg med prischecken på 100.000 kronor. Foto: Peter Svenson

Fotnot:
Juryn har bestått av Sven-Olof Bodenfors – ordförande grundare och senior advisor inom Forsman & Bodenfors, Christina Börjesson direktör för miljöförvaltningen, Katarina Othelius stadsdelschef i Härlanda, Roger Johansson webbutvecklare vid NetRelations och Ted Hesselbom chef för Röhsska museet.