”Kändes självklart att tacka ja”. I oktober öppnade Göteborgs Stad ett tillfälligt ankomstboende för nyanlända flyktingar i Lundby. Varje dag, 24 timmar om dygnet, finns badvärdar, friskvårdspersonal, och de som jobbar i bland annat kundtjänst, på idrottsplatser och sporthallar på plats och möter flyktingar, gör i ordning sovplatser, serverar mat och städar.

– Det kändes självklart att tacka ja, säger Abdulahi Abdulle som är en av många medarbetare från idrotts- och föreningsförvaltningen som arbetat på boendet den senaste veckan. Han arbetar annars på Hammarbadet och Angered Arena.

Uppdraget är att möta flyktingar som kommer och göra deras tid på boendet så bra som möjligt. Det handlar om att göra i ordning sängplatser, beställa och servera mat, städa, att vägleda till sjukvård vid behov och att bara finnas där.

Språkkompetensen en stor resurs
– Det känns bra att kunna bidra till att de som kommer hit får en trygg plats att bo på och känner sig välkomna. Det har varit givande att vara här, alla vi möter är så tacksamma för att vi finns, säger Abdulahi.

Språket har varit en utmaning, även om det också finns inhyrda tolkar på plats som hjälper till med att översätta det allra viktigaste.

Det har blivit väldigt tydligt att medarbetarnas språkkompetens är en stor resurs:

– Jag kan arabiska, vilket har underlättat mycket. Men många av de boende pratar persiska och dari, och då har det varit lite svårt att kommunicera, säger Abdulahi.

”Engagemanget från medarbetarna har fått det att fungera”
Boendet har plats för 70 personer. Det är både familjer och ensamstående vuxna, många från Syrien och Afghanistan. De allra flesta stannar ett till två dygn, men vissa bor kvar längre. Varje dygn kommer bussar från Migrationsverket i Kållered med nya flyktingar, och bussar som hämtar flyktingar som ska tillbaks till Migrationsverket eller vidare till mer långvariga boenden.

Det är alltid minst fyra medarbetare och en arbetsledare på plats samtidigt.

– De senaste veckorna visar vilken kapacitet det finns i varje människa och i vår organisation. Det är engagemanget från medarbetarna som har fått det här att fungera, säger Anette Hägnemo som just nu är operativ chef för boendet.

Till vardags är hon enhetschef för Rannebergsbadet och Hammarbadet på idrotts- och föreningsförvaltningen.

”Vi behöver alla tänka nytt från och med nu”
– Det har varit en utmaning att snabbt få allt att fungera på plats för att få till ett så bra mottagande som möjligt. Vi hade bara några timmar på oss att få igång allt från bemanning och kontakt med Migrationsverket, till sophantering, mat och städning. Varje dag dyker det upp nya frågor som vi aldrig ställts inför förut, säger hon.

Boendet i Lundby kommer att finnas kvar så länge behovet finns. Det är länsstyrelsen som har bett Göteborgs Stad att bistå Migrationsverket med boendeplatser i väntan på att flyktingarna ska kunna registrera sig, även om det i vanliga fall inte är kommunens ansvar. Just nu arbetar Göteborgs Stad med att få till en mer långsiktig lösning när det gäller bemanning och ansvar för boendet.

– Den senaste veckan har vi lyckats med saker vi inte kanske trodde vi skulle klara av för bara några dagar sedan. Vi behöver alla tänka nytt från och med nu, både i Göteborg och i resten av landet, avslutar Anette Hägnemo.