Nya teman varje vecka. Årets jämlikhetskonferens i Göteborg ställdes in på grund av covid-19-pandemin. I stället blev det en digital satsning med fyra olika teman under fyra veckor. “Det som är häftigt med att det är digitalt är att det är för alla, det är kostnadsfritt och det kommer att ligga kvar så man kan titta på det när som helst”, säger Helena Nymark, kommunikatör på social resursförvaltning.

Helena Nymark, kommunikatör för Jämlik stad på social resursförvaltning.

En jämlikhetskonferens har arrangerats i Göteborg sedan 2014 för politiker, samverkansaktörer, bolag och förvaltningar i Göteborgs Stad. Årets konferens var tänkt att vara den 27 maj.

Fyra reportage under fyra veckor

– Vi hade programmet med föreläsare och tema klart. Men att bara filma det rakt upp och ner inför en tom salong kändes inte så spännande och vi trodde heller inte att vi skulle nå så många. Vi började fundera på hur vi kunde göra innehållet intressant och engagerande, så att man vill titta mer, säger Helena Nymark.

Det resulterade i en digital satsning. Varje vecka under fyra veckor släpps det ett reportage, en föreläsning, en artikel och en podd på samma tema. Första veckan (27 maj) var temat “Jämlikhet genom innovation”. Temat för andra veckan, och även det senaste, är “Ju förr desto bättre – om främjande och förebyggande arbete” (3 juni). Där berättar Margareta Winberg om den nya socialtjänstlagen som kommer och som ska stärka det förebyggande arbetet. I jämlikhetspodden handlar det om det sociala arbetets omvandling i Göteborg.

”Skönt att få tänka nytt”

Reportagen är kortare och tar ofta upp ett konkret projekt eller satsning. Filmerna är ofta en lite längre föreläsning eller samtal kring en fråga. De, liksom podden, är olika långa beroende på vad de handlar om.

– Det är skönt att få tänka nytt genom att skapa formatet efter innehållet, och inte tvärtom, jag tror att det stärker innehållet på det sättet.

Målgruppen för den digitala satsningen är medarbetare och politiker inom Göteborgs Stads bolag och förvaltningar. Innehåller är anpassat för att inspirera, öka kunskapen och mobilisera kring jämlikhetsfrågan.

Många är intresserade

– Jag vet att det är många utöver målgruppen som är intresserade. Det är allt från göteborgare och civilsamhälle till näringsliv, andra kommuner och regioner.

Temat för de två släpp som är kvar är “Närområden som bryr sig” (10 juni) och “Barn och ungas delaktighet i staden” (17 juni). Efter sommaren släpps en avslutande del där ansvariga och experter svarar på frågor.