Hembesök till göteborgare över 67. Fixartjänst finns i alla stadsdelar för att motverka att äldre personer faller eller halkar i hemmet. Tjänsten är gratis och du som tar hjälp av fixaren betalar bara för materialkostnaden. Hallå där Pontus Ennerfelt, fixare i Majorna-Linné. Vad gör egentligen en fixare?
– Vi gör hembesök till personer som är 67 år och uppåt och hjälper till med praktiska uppgifter för att förebygga fall och olyckor. Det handlar om uppgifter som kan vara enkla för många men som kan leda till att en äldre person snubblar och skadar sig.
Varför är det så viktigt att förebygga fallolyckor?
– Ett lårbensbrott innebär inte bara stora kostnader för staden, det leder samtidigt till stort lidande och en lång väg tillbaka för den som drabbas. Det är inte säkert att personen får tillbaka samma rörlighet igen efter ett fall.
Vilka är de vanligaste uppgifterna du hjälper till med?
– Det vanligaste är byte av lampor och brandvarnare. Vi byter bland annat gardiner och hämtar mindre saker från källare och vind och mycket annat. Vi kan också se över risker i hemmet som mattkanter, dålig belysning eller lösa sladdar och tipsa om smarta hjälpmedel och annan service för seniorer.
Vilka uppgifter ingår inte i fixartjänst?
– Vi gör inte något som ingår i hemtjänstens uppdrag och inga städ- eller hantverksjobb. Den vanligaste frågan jag får som jag måste säga nej till är nog om jag kan putsa fönster, men det ingår alltså inte i fixarens uppgifter. Det går alltid att kontakta fixaren för att fråga vad som ingår i uppdraget.
Tror du att det är många som inte känner till servicen ni erbjuder?
– Det tror jag absolut. I Majorna-Linné har vi därför öppet hus för att berätta mer om olika verksamheter för seniorer. Personal från fixartjänst, anhörigstöd och volontärverksamhet finns på plats i Chapmans lokal, bredvid biblioteket på Chapmans Torg tisdagar klockan 14-16 fram till årsskiftet.
Vad är det roligaste med att arbeta som fixare?
– Det är absolut att träffa alla människor på hembesöken. Jag får höra otroliga berättelser om deras liv och det är många fina samtal som uppstår. Det tycker jag är jätteroligt.
Hur gör den som vill ha hjälp av en fixare?
– Det är bara att boka tid genom telefon, mejl eller e-tjänst. All information finns på goteborg.se/fixartjanst.