Ny möjlighet att sprida information. Genom en snillrik idé från en av Gatubolagets anställda kan Göteborg Stads bolag och förvaltningar nu använda stadens egna budbilar som rullande anslagstavlor. Först ut är Göteborg Energi.

På Gatubolaget uppmuntrar man sina medarbetare att komma med förslag som kan utveckla verksamheten ytterligare.

– Bra idéer premieras, och i vintras dök tanken upp att vi skulle kunna använda Stadens Buds bilar på ett nytt sätt. Vi låter helt enkelt stadens bolag och förvaltningar förmedla ett budskap på sidorna av våra bilar, säger Stefan Solhström som är affärsenhetschef på Gatubolaget.

Bilarna syns i hela staden
Stadens 15 budbilar sköter förvaltningarnas interna postgång vilket innebär transporter till 1300 adresser i Stor-Göteborg varje dag, året runt. Dessutom kör budbilarna mattransporter till stadens skolor och äldreboenden.

– Det här är ett sätt för oss på Gatubolaget att visa att vi i staden bedriver samhällsnytta. Inom staden är vi duktiga på väldigt mycket, men vi är ganska dåliga på att tala om det, säger Stefan Sohlström som hoppas och tror att många kommer att vilja ta chansen att synas på Stadens Buds bilar.

Inga kommersiella budskap
När kunden bestämt sig för vad man vill förmedla, och hur man vill presentera budskapet, anlitar Gatubolaget Spårvägens skyltverkstad för tillverkning av den foliering som sedan klistras på bilens båda sidor.

– Vi kör bara transporter åt staden och därför ska vi också bara marknadsföra stadens verksamheter. Det kan aldrig bli tal om skyltning för kommersiella företag, säger Stefan Solhlström.

Allt viktigare förebild
För kunden innebär skyltningen ingen annan kostnad än för skyltproduktionen. Gatubolaget upplåter platsen på sina bilar utan ersättning.

– Å andra sidan blir det ännu viktigare för oss att tänka på hur vi uppträder. Nu företräder vi inte bara Gatubolaget, utan även våra kunders namn. Att köra omkring med ett miljöbudskap, och samtidigt veva ner rutan och slänga ut en pris snus håller helt enkelt inte, säger Stefan Sohlström.

Göteborg Energi var först ut
Göteborg Energi var först ut att nappa på den nya möjligheten och har sedan två månader skyltar på tio av stadens budbilar.

Konsument- och medborgarservice ser ut att bli nummer två i raden, men på Gatubolaget hoppas man nu att många av stadens aktörer ska vilja ta chansen att synas på stadens budbilar.

– Vi är fortfarande i satsningens linda och har fortfarande en del att fundera över, men vi tänker oss att man ska kunna ha kvar sitt budskap i tre-sex månader innan vi byter, säger Stefan Sohlström.

65CC.jpg