Det började som en elektronisk adressbok, i dag är det en heltäckande sajt med runt 600 000 besök i månaden. På 20 år har goteborg.se gått från en enda sida till det vanligaste sättet att hitta information om Göteborgs Stad. Det började som en elektronisk adressbok, i dag är det en heltäckande sajt med runt 600 000 besök i månaden. På 20 år har goteborg.se gått från en enda sida till det vanligaste sättet att hitta information om Göteborgs Stad.

– För 20 år sedan var vi helt analoga, i dag har vi över 12 000 aktiva webbsidor med all information du kan tänkas behöva om Göteborgs Stad. Vi har gått från ingenting till att vara den absolut viktigaste kanalen för information ut till medborgarna. Det är en utveckling som har gått väldigt fort och resan hit har varit helt fantastisk, säger chefredaktör Klas Eriksson, som arbetat med sajten i nio år.”I princip en digital telefonkatalog”Tankarna på en hemsida föddes redan år 1993. Då hörde Ana Durán, informatör på vad som då hette stadskansliet, för första gången talas om internet då hon som vanligt lyssnade på BBC. Så fort hon förstod vad det handlade om insåg hon att det skulle vara ett perfekt hjälpmedel för att få ut den information hon arbetade med – att samordna alla kontaktuppgifter inom staden i den tryckta katalogen Kommunkalendern. Hon lärde sig att koda och snickrade sedan ihop en första, inofficiell, webbsida för Göteborgs Stad.När hon skulle presentera sin idé för politikerna i november 1996 fick hon göra det som en overhead-presentation, eftersom mötesrummet saknade internetuppkoppling. De gav ändå klartecken och sedan kunde stadens första officiella webbplats goteborg.se lanseras.– Några stadsdelar hade redan egna webbsidor, men det var då vi fick en webbplats som var gemensam för hela staden. Den första versionen var i princip en digital telefonkatalog som flyttats över till webben och sedan fick man ringa upp den man sökte för att fråga om sitt ärende, säger Klas Eriksson.300 webbplatser blev en gemensam portalDe följande åren växte goteborg.se samtidigt som allt fler förvaltningar och enskilda projekt startade egna webbsidor. Till slut fanns över 300 olika webbplatser i staden, vilket ledde till viss förvirring eftersom de inte hängde ihop.– För att hitta information var man tvungen att förstå hur kommunens arbete var organiserat och besöka de olika verksamheternas webbplatser. Det berodde på att det inte var lika vanligt att söka, och sökmotorerna var dessutom inte lika bra som i dag.Så år 2008 lanserades en ny version av goteborg.se där alla webbplatser slagits samman till en webbplats. Den nya versionen hade också en helt ny struktur, anpassad till medborgarnas sökbehov i stället för hur staden var organiserad.– 2008 var en milstolpe. Då ändrades fokus och goteborg.se blev en webbplats där medborgarnas behov var viktigast. Då var det en stor kulturförändring, i dag känns det ganska självklart att det är så man ska tänka.Alla texter ska vara lätta att förståFör att ge bättre service till göteborgarna har arbetet med klarspråk varit prioriterat, det vill säga att alla texter ska vara lätta att förstå. En annan viktig punkt är tillgänglighet, där till exempel personer med nedsatt syn kan få texten uppläst. – Vi har väldigt medvetet jobbat med att utveckla servicen utifrån medborgarnas behov och arbetet med klarspråk och tillgänglighet är jätteviktigt för oss och genomsyrar allt vi gör.Även tekniska tillgängligheten är en viktig del av att göra goteborg.se till en sajt för alla. I dag är webbplatsen helt mobilanpassad och redan nu går fler besökare in på sajten via sin telefon än via sin dator.– Varenda text och bild fungerar även i en smartphone och vi håller också på att utveckla allt fler appar som blir till nytta för medborgarna. Så teknikmässigt har det gått väldigt snabbt framåt de senaste åren.Ser ständig teknikutvecklingSedan många år är ”Lediga jobb” den klart mest besökta sidan på goteborg.se, med drygt 4,2 miljoner sidvisningar det senaste året. Det är sex gånger så många som för ”Plan- och byggprojekt”, som med sina 700 000 sidvisningar per år är nummer två på listan. Och i år kommer med all sannolikhet det totala besöksantalet för första gången passera sju miljoner.– Det är naturligtvis väldigt roligt att vi har så många besökare. Samtidigt får man aldrig glömma att det är innehållet som är helt avgörande. Vi kan ha hur mycket smarta e-tjänster som helst, men är inte sidorna begripliga, enkla och uppdaterade ger det ingen god service. Det kan låta som en självklarhet, men det är väldigt mycket jobb bakom.När Klas Eriksson blickar framåt ser han förbättrad service och en ständig teknikutveckling. Till exempel med mer individanpassad service med mina sidor och utvecklad demokrati med medborgarförslag på webben. Men han vill också passa på att stanna upp och ta in hur mycket som har hänt sedan den där novemberdagen 1996.– Tjugo år efter starten har vi en tillgänglig och mobilanpassad webb där medborgarnas behov är det viktigaste. I dag anser de allra flesta att god service är att själv kunna ta reda på det man vill veta direkt på nätet, oavsett vilken tid det är på dygnet. Och även om det självklart finns en del att jobba med, tycker jag att det är det vi erbjuder i dag. En enklare vardag för alla.Före samordningen 2008 så hade Göteborgs Stad ungefär 300 olika webbplatser.