Vartannat besök från mobil eller platta. De senaste fem åren har antalet mobila besökare på goteborg.se ökat från några få procent till mer än varannan. För att möta utvecklingen är sajten nu mobilanpassad. ”Det blir enklare att använda och hitta oavsett vilken typ av enhet besökaren använder”, säger Maria Holmgren, chef för webbstrategiska verksamheten.

Det är inte längre datorskärmen som är normen och mobilskärmen specialfallet, istället är det i mobilen goteborg.se ska fungera som bäst.

– Att det nu är fler personer som besöker goteborg.se via mobila enheter än via dator är något av ett paradigmskifte, säger Henrik Hallenius, projektledare för mobilanpassningen av goteborg.se på konsument- och medborgarservice.

Fler och mer konkreta rubriker
Mobilanpassningen innebär också att hela skärmytan används för navigering istället för traditionella topp- eller vänstermenyer,

– Genom att använda hela skärmytan kan vi ha betydligt fler rubriker och de är också mer konkreta, säger Henrik Hallenius.

Till exempel har Konsumentrådgivning, som tidigare låg under rubriken Omsorg & Hjälp, fått en egen rubrik på startsidan.