Satsar särskilt på förstagångsväljare. Om lite drygt tre månader är det val i Sverige – med valdag den 9 september. Fram tills dess genomför Göteborgs Stad en mängd aktiviteter för att få fler göteborgare att gå och rösta.
Valdeltagandet i Göteborgs Stad är lägre än genomsnittet för Sverige. Sedan ett par år tillbaka arbetar därför de tre stadsdelsförvaltningarna med lägst valdeltagande – Angered, Västra Hisingen och Östra Göteborg – tillsammans med konsument- och medborgarservice med särskilda insatser för att stärka demokratin.
– I vissa områden finns det människor som inte vet om att de får rösta i valet till kommun- och landstingsfullmäktige, säger Stefan Lydén, demokratiutvecklare på konsument- och medborgarservice i Göteborgs Stad, som har i särskilt uppdrag att arbeta för ett ökat valdeltagande.
En rad aktiviteter i hela Göteborg
För att verkligen nå fram till dem som behöver det mest har de tre stadsdelsförvaltningarna därför tagit hjälp av så kallade demokratiambassadörer/demokratiguider – personer som själva brinner för demokrati och jämlikhet och därför rekryterats för att informera om valet och uppmuntra andra att göra sin röst hörd.
– De har sina egna nätverk i området, och har förtroende och tillträde bland grupper där vi som jobbar i Göteborgs Stad inte alls har samma förutsättningar att komma in.
Det genomförs också en rad aktiviteter över hela staden, riktade till alla röstberättigade göteborgare. Både i det mindre formatet och vid större evenemang som Hammarkullekarnevalen, Biskopsgårdens dag, Volvo Ocean Race och kulturkalaset/Europride.
– Forskning visar att om det är fler som röstar, blir valdeltagandet också mer jämlikt – fler människor får sin vilja representerad. Så Göteborgs Stad kommer att arbeta brett med information och aktiviteter för få fler att använda sin röst i valet.
Fokus på förstagångsväljare
En annan grupp som får särskild uppvaktning av Göteborgs Stad är de unga väljare som nu har möjlighet att rösta för första gången.
– Går du och röstar som ung ökar chansen att du fortsätter med det även längre fram i livet. Därför kommer vi att satsa extra på de unga förstagångsväljarna. De kommer att få ett vykort hem i augusti med uppmuntran till att gå och rösta, och på valdagen skickar vi ut en sms-påminnelse. Det låter kanske inte så märkligt, men studier från Danmark visar att en påminnelse genom vykort- och sms kan höja valdeltagandet med flera procentenheter.
Stadens budskap till göteborgarna är: Använd din röst!