Personalingången – så heter portalen för Göteborgs Stads nya "gör-det-själv-system" för rapportering av övertid, ledighet, lön och semester. Nu får de anställda själva knappa in sina uppgifter direkt i datorn, via intranätet. Målet är att systemet ska användas av i stort sett samtliga stadens 45.000 anställda i slutet av nästa år.
– För den enskilde medarbetaren är den viktigaste förändringen närheten till information, att man när som helst kan se sin kommande lön, semesterdagar, övertid och alla andra anställningsuppgifter, säger Mari Kutschera på Stadskansliets ”Projekt nytt PA-system.”
Kan användas hemifrån i november
På måndagen börjar Personalingången användas av 15.500 anställda på 15 förvaltningar och bolag. Själva datasystemet heter Personec och har sedan i våras använts av 120 ”testpiloter” på Kretsloppskontoret och SDN Centrum.
– De har varit nöjda med det mesta, men har saknat att systemet inte kan användas hemifrån eller ute på tjänsteresor, det blir möjligt först i november, säger Mari Kutschera.
Orsaken till det dröjer lite är att säkerheten för en publik webblösning måste vara mycket hög.
– Systemet finns redan i Varberg och Västerås där vi har gjort studiebesök. Nu ska vi göra en ännu säkrare lösning för Göteborg, så att inga obehöriga kan ta sig in, säger Mari Kutschera.
Effektivare lönehantering
Premiären på måndagen sker därför inom stadsnätet, men senare ska de anställda kunna logga in via Göteborgs Stads hemsida och kontrollera sina uppgifter, rapportera flex- och övertid, tjänsteresor och ansöka om ledighet eller semester.
När en uppgift behöver godkännas av närmaste chef, får han eller hon en signal om och det och kan gå in och hantera ärendet. Vitsen är att allt är samlat på ett ställe, risken för fel minskar, antalet blanketter minskar betydligt – det blir ”raka rör” i rapportering och administration.
– För lönerna blir det inte längre någon manuell rapportering, med timlistor som skrivs och lämnas för kontroll hos en administratör för att sedan knappas in i lönesystemet. Så lönehanteringen blir väldigt slimmad och effektiv, säger Mari Kutschera.
Gamla systemet släcks i december 2008
Målet är att Personalingången ska användas av i stort sett samtliga Göteborgs Stads 45.000 anställda mot slutet av nästa år. Möjligen väljer något enstaka bolag att stå utanför kommunens lösning. De får i så fall köpa eget system, för den 31 december 2008 släcks de gamla systemen Perla/PLATS ner för gott.
Totalkostnaden för att införa det nya systemet beräknas till 49 miljoner kronor, vilket fördelas på tre år.