Ordning och reda. Det är två nyckelord för Medichus, årets vinnare av Utmärkelsen Kvalitet Göteborgs Stad. I samband med Ledardagarna på Svenska mässan delades priset på onsdagen ut för tionde gången.

Det var många glada miner när först Medichus direktör Claes Johansson och en stund senare cirka 15 medarbetare äntrade scenen i Svenska mässans kongresshall.

13 enheter tävlade

Förutom den stora äran består priset av en vacker blomsterbukett, ett diplom och en vandringspokal som en representant för 2007 års vinnare, Amhultsgårdens förskola och skola var på plats för att lämna vidare.

I år deltog 13 enheter i tävlingen, vilket är fler än i fjol. Men prisutdelaren, kommunalrådet Endrick Schubert, vill gärna se betydligt fler framöver.

Att valet i år föll på Medichus, som förvaltar lokaler för särskilt boende samt verksamhetslokaler för äldre och funktionshindrade, motiveras så här:

”Medichus är en kvalitetsmedveten och miljömedveten organisation som präglas av ordning och reda, allas delaktighet och en värdegrund som genomsyrar hela organisationen.”

”Det är roligt att gå till jobbet”

Vidare nämns att Medichus fokuserar starkt på kunden och utvecklar verksamheten i samarbete med kunden. Att organisationen slutligen har en engagerad ledning och kompetent personal och stolt som känner arbetsglädje märktes tydligt vid prisutdelningen.

– Jag tror att vi under det här arbetet framförallt har lärt hur viktigt det är att alltid göra sitt bästa och att alla strävar åt samma håll, säger Lars-Olof Carlsson som arbetar som rörmokare.

Han tycker också att personalen under processen lärt känna varandra bättre.

– Det är roligt att gå till jobbet och det är det viktigaste som finns, fortsätter Carlsson.

”Bra struktur där alla vet sin uppgift”

När Medichus beslutade sig för att delta i tävlingen hade man ett bra utgångsläge eftersom organisationen arbetat med kvalitet sedan 2002.

– Vi är ISO-certifierade och det är ju en lite annorlunda typ av kvalitetsarbete. I princip handlade det därför om att anpassa ett system till ett annat och det var faktiskt inte så svårt, säger direktör Claes Johansson som var mycket nöjd med att Medichus hamnade högt på den skala de tävlande bedöms efter.

Och han har en ganska tydlig bild av hur grunden för ett lyckat kvalitetsarbete ser ut.

– För mig handlar det om ordning och reda. Sedan kommer kulturen. Med en bra struktur där alla vet sin uppgift kan man koncentrera sig på det kulturella arbetet: varumärket, värdegrunden och det som vi kallar Medichus-andan, säger Claes Johansson.

Hederspris till Intraservice

Som ISO-certifierad organisation får Medichus varje år oanmälda besök av externrevisorer som granskar någon del av verksamheten. Man har också 20 internrevisorer med olika ansvarsområden.
– De har varit hos mig också. Jag åkte dit på hur jag löst el-delegationen om det skulle inträffa någon olycka, så även jag fick mina fiskar varma, berättar han.

På Medichus funderar man nu som bäst på hur man ska gå vidare för att ytterligare utveckla kvalitetsarbetet.

– Jag ska snart släppa den bomben, säger Claes Johansson och skrattar.

I Utmärkelsen Kvalitet Göteborgs Stad 2008 gick ett hedersomnämnande till Intraservice. Där var domarkommittén särskilt imponerade av hur långt man nått med kvalitetsarbetet i en organisation som bara funnits i ett par år.

FB6.jpg

13 organisationer inom Göteborgs Stad deltog i tävlingen om årets Kvalitetsutmärkelse. Foto: Mats Udde Jonsson