Igår var sista chansen för arbetssökande ungdomar att tävla om en så kallad erfarenhetsplats. Med Framtidskampen har ungdomssatsningen Upp! velat hjälpa unga att ta sig in på arbetsmarknaden, men tävlingsdeltagarna har varit färre än väntat. Företagen som varit med är dock mycket nöjda.

– Intresset var lägre än vi förväntat oss. Det har inte riktigt blivit det tryck vi trodde att det skulle bli, säger Raquel Sanchez på ungdomssatsningen Upp! som arrangerar tävlingen.

Framtidskampen har pågått mellan den 1 november och den 1 december. Arbetssökande mellan 16 och 24 år har kunnat delta för att vinna en fyra till tio veckor lång så kallad erfarenhetsplats på något av de tio medverkande företagen i Göteborgsområdet.

Steg ett i tävlingen har varit att med hjälp av ledtrådar som lagts ut på Facebook hitta en viss plats i stan. De 20 som kommit fram först vid varje tävlingstillfälle har fått varsitt kuvert med en tävlingsuppgift från det företag som just den dagen erbjuder en erfarenhetsplats. Vinnaren har utsetts av Upp! tillsammans med företaget ifråga.

Frågekuverten gick inte åt
Konkurrensen om platserna har inte varit särskilt stor. Färre än 20 personer har letat sig fram till kuverten varje gång.

– Vissa gånger har vi bara haft två kuvert kvar, men ibland har vi haft många kvar, säger Raquel Sanchez.

– Men positivt är att de företag som fått sina Framtidskampen-vinnare är supernöjda med sina kandidater.

För att locka deltagare till tävlingen har Upp arbetat med sociala medier och den insatsen är Raquel Sanchez nöjd med.

– Vi har fått fler medlemmar hos oss och vi har fått liv i den facebook-grupp vi har.

Företag på kö för att erbjuda platser
Några av vinnarna har redan påbörjat sin praktik, andra kommer att börja nästa år. Upp! kommer att kontakta ungdomarna för att ta reda på hur de har det ute på företagen.

Raquel Sanchez vet inte om man kommer att göra om satsningen nästa år och i så fall under vilka former.

– Vi får fundera på vad vi kan göra bättre om vi ska göra det igen nästa år. Det kanske finns andra sätt, vi kanske inte ska ha någon tävling.

– Det är väldigt bra företag som ställt upp med bra erfarenhetsplatser och det finns ett stort intresse från flera företag att vara med.

De tio företag som varit med i Framtidskampen är DB Schenker, Essoell Reklambyrå, Göteborg & Co, GöteborgsOperan, Lindex, Liseberg, Renova, Sodexo, Volvo och WSP.